Perustelut
Hyvinvointialue päättää ne sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 9 § 1:n momentin mukaisesti.
Aluehallitus hyväksyi erityisasumispalvelujen palvelusetelin sääntökirjan 19.12.2022 (§ 331). Erityisasumispalvelujen (mielenterveys- ja päihdeasuminen) palveluseteli on ollut käytössä vain Sastama-Punkalaidun -yhteistoiminta-alueella. Sääntökirjan pohjana oli Sotesin hyväksymä sääntökirja, ja palvelusetelien arvot säilyivät Sotesin alueella käytössä olleella tasolla. Hintaliitteen kattohintoihin on tehty hankintajohtajan päätöksellä korjaus 20.11.2023 (§ 17).
Asumispalveluja koskeva lainsäädäntö muuttui vuoden 2023 alussa. Voimassa oleva erityisasumispalveluiden sääntökirja ei vastaa enää sellaisenaan ajantasaista lainsäädäntöä. Pirkanmaan hyvinvointialue kilpailutti vuoden 2023 aikana ympärivuorokautisen ja yhteisöllisen asumisen palvelukokonaisuuden (vastaa aiempaa palveluasumista). Kevyempien asumispalveluiden ja asiakkaan kotiin vietävien tuen palveluiden hankinta on käynnistetty kuluvan vuoden alusta.
Mikäli hyvinvointialue käyttää palveluseteliä palvelujen tuottamistapana, palvelusetelin on oltava käytettävissä kaikilla hyvinvointialueen asukkailla yhdenvertaisuuden vuoksi.
Palvelusetelin käytön laajentaminen edellyttäisi lainsäädännöllisten muutosten huomioimisen lisäksi erityisasumispalvelujen tuotteistuksen ja palvelukuvausten tekemistä sekä palveluketjun sujuvuuden varmistamista. Laajentaminen lisäisi merkittävästi myös palvelusetelin käyttöä ja tiedon hallinta edellyttäisi sähköisen järjestelmän käyttöä, jotta tuottajarekisteri ja laskutus olisivat sähköisinä. Tällä hetkellä palvelusetelituottajaksi hakeutuminen, tuottajarekisterin ylläpito ja laskutus toteutetaan manuaalisesti.
Palvelusetelin arvon määrittely edellyttää oman palvelutuotannon tuotekohtaisten hintojen tuntemista, jotta palvelusetelin arvo määrittyy oikealle tasolle, asiakkaan omavastuuosuus on asiakkaalle kohtuullinen ja palvelusetelimalli olisi palveluntuottajille tarkoituksenmukainen vaihtoehto. Kustannuslaskenta ja tuotteistus ovat kuitenkin vasta työstövaiheessa, hyvinvointialueella käytetään toistaiseksi Sotesista siirtynyttä hinnoittelumallia. Palvelusetelin käytön laajentaminen edellyttäisi koordinointia, palveluntuottajien ja asiakkaiden tiedottamista, hakemusmenettelyn ja hyväksymiskäytäntöjen tuntemusta ja prosessin varmistamista sekä palvelusetelin myöntäjiltä uudenlaista osaamista. Myös palveluntuottajien osaamista palvelusetelikäytännöistä ja siihen liittyvästä sääntökirjasta olisi merkittävästi vahvistettava.
Edellä olevan perusteella esitetään, että Pirkanmaan hyvinvointialueella luovutaan erityisasumisen palvelusetelin käytöstä ja voimassa oleva sääntökirja lakkautetaan.
Hyvinvointialueen tulee hyväksyä ne yksityiset palvelujen tuottajat, joiden palvelujen maksamiseen asiakas voi käyttää hyvinvointialueen myöntämää palveluseteliä. Hyvinvointialueen on pidettävä luetteloa hyväksymistään palvelun tuottajista ja peruutettava hyväksyminen ja poistettava luettelosta, mikäli hyväksymiselle asetetut ehdot eivät täyty tai tuottaja pyytää hyväksynnän peruuttamista. Sääntökirjan mukaan hyvinvointialueella on oikeus peruuttaa hyväksyminen ja poistaa palveluntuottaja hyväksyttyjen palveluntuottajien listalta irtisanomisaikaa noudattamatta, mikäli hyvinvointialue hallinnollisin päätöksin lopettaa palvelujen järjestämisen palvelusetelillä.
Palvelusetelipalvelussa oli marraskuussa 2023 yhteensä 7 palveluntuottajaa ja 58 asiakasta. Heistä 24 asiakasta on kevyimmän tuen palveluissa (tuettu asuminen), loput pääosin ympärivuorokautisessa palveluasumisessa.
Palvelussa olevien nykyisten asiakkaiden palvelu turvataan ja vaihdos palvelusetelipalvelusta ostopalveluun toteutetaan mahdollisimman sujuvasti. Palvelusetelituottajia tiedotetaan hyvissä ajoin edessä olevasta muutoksesta sekä mahdollisuudesta osallistua asumispalvelujen kilpailutukseen
Palvelusetelituottajiin on oltu yhteydessä ja varmistettu, että asiakkaiden palvelun jatkuvuus on turvattu. Asiakkaiden tarvitsema palvelu järjestetään tarvittaessa palvelukohtaisena suorahankintana tai asiakaskohtaisina yksilöhankintoina sekä tarvittaessa oman tuotannon kautta. Aikataulutus suunnitellaan niin, että asiakkaille ei tarvitse tehdä ylimääräisiä asiakaspäätöksiä tai tilapäisiä sijoituksia. Samalla varmistetaan turvallinen siirtymä joko yhteisöllisen ja ympärivuorokautisen asumispalvelun ostopalveluun 1.3.2024 alusta lukien, tai vuoden 2025 alusta lukien kevyempien asumisen tuen palveluihin.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.