Aluehallitus, kokous 26.6.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 175 Pirkanmaan hyvinvointialueen pysäköintipolitiikan hyväksyminen

10420/2023

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Henkilöstöjaosto edellytti syksyllä 2022, että henkiöstöpysäköinnistä laaditaan selvitys. Selvitystä ja sen pohjalta laadittavaa Pysäköintipolitiikkaa varten perustettiin kaksi ryhmää, työryhmä ja ohjausryhmä. Työryhmässä ovat henkilöstön edustajina olleet Teppo Hoikkala ja Matti Anttonen. 

Esitys hyvinvointialueen pysäköintipolitiikaksi, eli luonnokset linjauksista henkilöstön pysäköintioikeuksiin ja -maksuihin liittyen, on valmisteltu hyvinvointialueen sisäisenä yhteistyönä helmi-toukokuun -23 aikana. Valmistelutyöhön ovat osallistuneet edustajat seuraavista yksiköistä: strateginen ohjaus, sote-palvelutuotanto, tukipalvelut, HR-johto, pelastuslaitos, taloushallinto sekä henkilöstön edustus.

Pysäköintiä koskevien linjausten päivittämisen vaatimus on tullut esiin myös suoraan henkilökunnan useissa yhteydenotoissa vuoden talven ja kevään 2023 aikana. Laajasti on tunnistettu, että henkilöstöpysäköintiin suhtautuminen on vaihdellut eri kunnissa ja kaikilta osin vanhoilla menettelyillä jatkaminen ei täytä tasapuolisen kohtelun tavoitetta.

Politiikassa esitetyt pysäköintimaksut ja maksujen määräytymisen perusteet on asetettu ensisijaisesti arjen toimivuutta korostaen. Pysäköintilupamenettelyä on yksinkertaistettu poistamalla autonkäyttöoikeuden vaatimus ja samalla lupahallinnan digitalisointia laajennetaan. Näin parannetaan lupajärjestelmän tasapuolisuutta, vähennetään erilaista pysäköintialueiden väärinkäyttöä, laajennetaan myös lupatuotteiden valikoimaa eri käyttötarkoituksiin ja ohjataan käytössä olevat pysäköintiresurssit niiden varsinaisille tarvitsijoille.  

Pysäköinnin maksukertymän on arvioitu pysyvän lyhyellä aikavälillä kokonaisuutena ennallaan, sillä pysäköintimaksuja ei ole määritetty pysäköinnin järjestämisen todellisen kustannuskertymän perusteella vaan pyritty pysäköinnin käyttäjien suhteen tasapainoiseen ratkaisuun. Hyvinvointialue eli työnantaja maksaa henkilöstöpysäköinnin järjestämiskustannusten ja käyttäjämaksujen välisen erotuksen siten, että pysäköinti on työntekijälle kohtuuhintaista. Erityisesti kohtuuhintaisuuden edellytys korostuu siellä missä joukkoliikenne ei ole kilpailukykyinen kulkumuoto päivittäisessä liikkumisessa. Pysäköinnin maksullisuuteen ei vanhoilla maksuttomilla pysäköintialueilla siirrytä ilman perusteltua tarvetta.

Pysäköintipolitiikan esityksen mukaisen hinnoittelun on tavoite alkaa hyvinvointialueella 1.9.2023, eli samaan aikaan kun muutamien kuntien kanssa sovittu pysäköinnin siirtymäkausi päättyy. Tuhansien käyttäjien siirtyminen hyvinvointialueen lupahallinnan piiriin toteutuu porrastaen suurimmista kohteista alkaen. Tilahallintapalvelut -yksikkö koordinoi henkilöstöpysäköinnin lupahallintaa, seuraa jatkossakin pysäköintialueiden käyttöä ja vastaa esim. korvaavien pysäköintialueiden hankkimisesta.  

Yhteistoimintaelimen kokouksessa pysäköintiselvitystä ja -politiikkaluonnosta alustaa sairaalainsinööri Tero Rahkonen.

Ehdotus

Yhteistoimintaelin käy keskustelun pysäköintiselvityksestä ja -politiikkaluonnoksesta sekä merkitsee sen tiedoksi. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana sairaalainsinööri Tero Rahkosta, joka postui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen. 

Valmistelija

  • Tero Rahkonen, SAIRAALAINSINÖÖRI, tero.rahkonen@pirha.fi

Perustelut

Pirkanmaan hyvinvointialueen pysäköintipolitiikkaa on valmisteltu kevään 2023 aikana. 

Pysäköintipolitiikan laatiminen on nähty tarpeelliseksi seuraavista syistä: 1) palvelutuotannon toiminnan ja henkilöstön työmatkojen sujuvuuden varmistaminen 2) pysäköintikäytäntöjen yhdenmukaistaminen ja henkilöstön tasa-arvoisen kohtelun varmistaminen koko toiminta-alueella 3) henkilöstössä on arviolta noin 12 000 pysäköijää ja välillisesti pysäköinnin järjestelyt koskevat lähes kaikkia Pirhan asiakkaita 4) henkilöstön pysäköinninhallinnan kehittäminen ja siihen liittyvän päätöksenteon läpinäkyvyyden parantaminen 5) pysäköinnin järjestämisen vastuiden ja vaikutusten selkeyttäminen eri osapuolille.

Pysäköintipolitiikan hyväksymisen ja sen toimeenpanon päätavoitteita ovat oikeudenmukaisuuden ja yhdenvertaisen kohtelun lisääminen henkilöstön keskuudessa, henkilökunnan ja asiakkaiden saavutettavuuden varmistaminen kaikissa kohteissa sekä toimivan ja kestävän työmatkaliikkumisen kokonaisuuden mahdollistaminen, ylläpitäminen ja kehittäminen. Pysäköinnin ratkaisut tukevat osaltaan henkilöstön saatavuutta, työhyvinvointia ja työssä pysymistä. Lisäksi toimenpiteillä voidaan parantaa henkilökuntapysäköinnin imagoa ja lisätä pysäköintiin liittyvien käytäntöjen avoimuutta. 

Asiakirja on käsitelty henkilöstöjaostossa 10.5.2023 ja 15.6.2023 sekä yhteistoimintaelimessä 2.6.2023.

Pirkanmaan hyvinvointialueen pysäköintipolitiikka -asiakirja  ja sen sisältämät linjaukset ovat oheismateriaalina (sisältää henkilötietoja).

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, Hyvinvointialuejohtaja, Marina.Erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • hyväksyä oheismateriaalina olevan Pirkanmaan hyvinvointialueen pysäköintipolitiikka - asiakirjan ja sen sisältämät linjaukset. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijoina tukipalvelujohtaja Pekka Erolaa ja sairaalainsinööri Tero Rahkosta, jotka poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Lassi Kaleva teki muutosesityksen: "Pirkanmaan pysäköinnin hintamuutos on toteutettava niin, että yhdelläkään työntekijällä ei nouse pysäköinnin kustannukset. Esitän, että vastaavat muutokset tehdään virkamiestyönä ”Pirkanmaan hyvinvointialueen pysäköintipolitiikka” -asiakirjaan." Katariina Pylsy kannatti ehdotusta.

Puheenjohtaja totesi, että ehdotusta oli kannatettu, joten siitä on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Pohjaehdotus JAA ja Lassi Kalevan muutosehdotus EI. Äänestysesitys hyväksyttin. 

Äänestyksessä annettiin 10 JAA-ääntä, 2 EI-ääntä ja 1 TYHJÄ-ääni, joten puheenjohtaja totesi aluehallituksen pohjaehdotuksen tulleen päätökseksi. 

Äänestystulokset

  • Jaa 10 kpl 77%

    Marko Jarva, Arja Laitinen, Pekka Järvinen, Sari Tanus, Jari Andersson, Anneli Taina, Hanna Laine, Kari-Matti Hiltunen, Olga Haapa-aho, Milka Hanhela

  • Ei 2 kpl 15%

    Katariina Pylsy, Lassi Kaleva

  • Tyhjä 1 kpl 8%

    Jouni Sirén


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo

Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere

Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo

Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9 -​ 14.30.

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.