Perustelut
Henkilöstöjaosto edellytti syksyllä 2022, että henkiöstöpysäköinnistä laaditaan selvitys. Selvitystä ja sen pohjalta laadittavaa Pysäköintipolitiikkaa varten perustettiin kaksi ryhmää, työryhmä ja ohjausryhmä. Työryhmässä ovat henkilöstön edustajina olleet Teppo Hoikkala ja Matti Anttonen.
Esitys hyvinvointialueen pysäköintipolitiikaksi, eli luonnokset linjauksista henkilöstön pysäköintioikeuksiin ja -maksuihin liittyen, on valmisteltu hyvinvointialueen sisäisenä yhteistyönä helmi-toukokuun -23 aikana. Valmistelutyöhön ovat osallistuneet edustajat seuraavista yksiköistä: strateginen ohjaus, sote-palvelutuotanto, tukipalvelut, HR-johto, pelastuslaitos, taloushallinto sekä henkilöstön edustus.
Pysäköintiä koskevien linjausten päivittämisen vaatimus on tullut esiin myös suoraan henkilökunnan useissa yhteydenotoissa vuoden talven ja kevään 2023 aikana. Laajasti on tunnistettu, että henkilöstöpysäköintiin suhtautuminen on vaihdellut eri kunnissa ja kaikilta osin vanhoilla menettelyillä jatkaminen ei täytä tasapuolisen kohtelun tavoitetta.
Politiikassa esitetyt pysäköintimaksut ja maksujen määräytymisen perusteet on asetettu ensisijaisesti arjen toimivuutta korostaen. Pysäköintilupamenettelyä on yksinkertaistettu poistamalla autonkäyttöoikeuden vaatimus ja samalla lupahallinnan digitalisointia laajennetaan. Näin parannetaan lupajärjestelmän tasapuolisuutta, vähennetään erilaista pysäköintialueiden väärinkäyttöä, laajennetaan myös lupatuotteiden valikoimaa eri käyttötarkoituksiin ja ohjataan käytössä olevat pysäköintiresurssit niiden varsinaisille tarvitsijoille.
Pysäköinnin maksukertymän on arvioitu pysyvän lyhyellä aikavälillä kokonaisuutena ennallaan, sillä pysäköintimaksuja ei ole määritetty pysäköinnin järjestämisen todellisen kustannuskertymän perusteella vaan pyritty pysäköinnin käyttäjien suhteen tasapainoiseen ratkaisuun. Hyvinvointialue eli työnantaja maksaa henkilöstöpysäköinnin järjestämiskustannusten ja käyttäjämaksujen välisen erotuksen siten, että pysäköinti on työntekijälle kohtuuhintaista. Erityisesti kohtuuhintaisuuden edellytys korostuu siellä missä joukkoliikenne ei ole kilpailukykyinen kulkumuoto päivittäisessä liikkumisessa. Pysäköinnin maksullisuuteen ei vanhoilla maksuttomilla pysäköintialueilla siirrytä ilman perusteltua tarvetta.
Pysäköintipolitiikan esityksen mukaisen hinnoittelun on tavoite alkaa hyvinvointialueella 1.9.2023, eli samaan aikaan kun muutamien kuntien kanssa sovittu pysäköinnin siirtymäkausi päättyy. Tuhansien käyttäjien siirtyminen hyvinvointialueen lupahallinnan piiriin toteutuu porrastaen suurimmista kohteista alkaen. Tilahallintapalvelut -yksikkö koordinoi henkilöstöpysäköinnin lupahallintaa, seuraa jatkossakin pysäköintialueiden käyttöä ja vastaa esim. korvaavien pysäköintialueiden hankkimisesta.
Yhteistoimintaelimen kokouksessa pysäköintiselvitystä ja -politiikkaluonnosta alustaa sairaalainsinööri Tero Rahkonen.
Ehdotus
Yhteistoimintaelin käy keskustelun pysäköintiselvityksestä ja -politiikkaluonnoksesta sekä merkitsee sen tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.
Kokouskäsittely
Kuultiin asiantuntijana sairaalainsinööri Tero Rahkosta, joka postui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen.