Aluehallitus, kokous 2.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 329 Tays uudistamisohjelman riskienhallintasuunnitelma

24517/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Perustelut

Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankesuunnitelma on hyväksytty ja päätös investointihankkeen käynnistämisestä on tehty aluevaltuustossa 15.1.2024. Lasten- ja nuorisopsykiatrian uudisrakennus sekä Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen kokonaisuus ovat sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymässä Pirkanmaan hyvinvointialueen vuosien 2024–2027 investointisuunnitelmassa.

Aluehallitus on 24.6.2024 kokouksessa hyväksynyt Pirkanmaan hyvinvointialueen suurten investointien hankeorganisaation uudistamisohjelman loppuvaiheen toteutusta varten. Hankeorganisaation muodostamisessa tukeudutaan vahvasti hyvinvointialueen olemassa olevaan linjaorganisaatioon. Projektitoimistoon kootaan hankkeeseen tarvittavat omat ja hankittavat resurssit. Projektitoimistoa ja projektin johtoryhmää johtaa hankejohtaja. Projektin johtoryhmä huolehtii hankkeen asioiden valmistelusta päätöksentekoa varten ja hankkeen riskienhallinnan ja vastuullisuuden toteutumisesta mukaan lukien harmaan talouden torjunta. Päätöksessä todettiin, että hankkeen tarkempi riskienhallinta- ja valvontasuunnitelma sisältäen hankeorganisaation eri toimijoiden vastuut laaditaan vuoden 2024 aikana.

Riskienhallinta on osa projektin johtamista ja sen tavoitteena on tunnistaa ja hallita Tays uudistamisohjelman jatkuvuuden ja tavoitteiden saavuttamista uhkaavia riskejä ja epävarmuustekijöitä.

Kokonaisuuden riskienhallintaa toteutetaan kahdella tasolla. Projektin johtoryhmä laatii ja päivittää puolivuosittain normaalin hankeraportoinnin yhteydessä koko uudistamisohjelmaa koskevien strategisen tason merkittävimpien riskien arvioinnin. Strategisen tason riskit raportoidaan hyvinvointialueen johtoryhmälle, yhteensovittamisryhmälle, konserni- ja toimijaostolle ja aluehallitukselle.

Toinen merkittävä riskienhallinnan taso on yksittäisen hankkeen tai projektin riskien hallinta. Yksittäisen hankkeen riskejä arvioidaan ja seurataan yhteistyössä projektin johdon, rakennuttajan, suunnittelijoiden sekä urakoitsijoiden toimesta koko hankkeen ajan.

Tays uudistamisohjelman merkittävimpiä strategisen tason riskejä ja epävarmuustekijöitä on teemoittain tunnistettu yhteensä kymmenen ja ne ovat rahoitusriski, valtion ohjauksen riski, palvelutuotannon riski, henkilöstöriski, toiminnallisen suunnittelun riski, tilojen suunnittelun riski, rakentamisen riski, päätöksenteon riski, viestintä riski ja ohjeiden vastaisen toiminnan riski.

Konserni- ja toimitilajaosto käy lähetekeskustelun Tays uudistamisohjelman riskienhallintasuunnitelmasta ja strategisesti tunnistetuista merkittävimmistä riskeistä ja epävarmuustekijöistä.

Konserni- ja toimitilajaoston toimivalta: hallintosääntö 14 § kohta 17.

Liitteenä Tays uudistamisohjelman riskienhallintasuunnitelma, esittelydiat.

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Konserni- ja toimitilajaosto päättää merkitä tiedoksi Tays uudistamisohjelman riskienhallintasuunnitelman valmistelun tilanteen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana strategiajohtaja Arto Rantaa. 

Valmistelija

Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Perustelut

Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankesuunnitelma on hyväksytty ja päätös investointihankkeen käynnistämisestä on tehty aluevaltuustossa 15.1.2024. Lasten- ja nuorisopsykiatrian investoinnin käynnistämispäätös on tehty 17.6.2024 aluehallituksessa. Lasten- ja nuorisopsykiatrian uudisrakennus sekä Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen kokonaisuus ovat sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymässä Pirkanmaan hyvinvointialueen vuosien 2024–2027 investointisuunnitelmassa.

Aluehallitus on 24.6.2024 kokouksessa hyväksynyt Pirkanmaan hyvinvointialueen suurten investointien hankeorganisaation uudistamisohjelman loppuvaiheen toteutusta varten. Hankeorganisaation muodostamisessa tukeudutaan vahvasti hyvinvointialueen olemassa olevaan linjaorganisaatioon. Projektitoimistoon kootaan hankkeeseen tarvittavat omat ja hankittavat resurssit. Projektitoimistoa ja projektin johtoryhmää johtaa hankejohtaja. Projektin johtoryhmä huolehtii hankkeen asioiden valmistelusta päätöksentekoa varten ja hankkeen riskienhallinnan ja vastuullisuuden toteutumisesta mukaan lukien harmaan talouden torjunta. Päätöksessä todettiin, että hankkeen tarkempi riskienhallinta- ja valvontasuunnitelma sisältäen hankeorganisaation eri toimijoiden vastuut laaditaan vuoden 2024 aikana.

Konserni- ja toimitilajaosto kävi lähetekeskustelun Tays uudistamisohjelman riskienhallintasuunnitelmasta ja strategisesti tunnistetuista merkittävimmistä riskeistä ja epävarmuustekijöistä 8.10.2024 kokouksessa. Lähetekeskustelun pohjalta muodostettiin Tays uudistamisohjelman riskienhallintasuunnitelma, joka sisältää tiiviin kuvauksen riskienhallinnan vastuista, hankekokonaisuuden riskienhallinnan toteuttamisesta sekä arvion hankekokonaisuuden merkittävimmistä riskeistä. Suunnitelma perustuu Pirkanmaan hyvinvointialueen riskienhallintasuunnitelmaan, periaatteisiin ja ohjeisiin.

Riskienhallinta on osa projektin johtamista ja sen tavoitteena on tunnistaa ja hallita Tays uudistamisohjelman jatkuvuuden ja tavoitteiden saavuttamista uhkaavia riskejä ja epävarmuustekijöitä.

Kokonaisuuden riskienhallintaa toteutetaan kahdella tasolla. Projektin johtoryhmä laatii ja päivittää neljännesvuosittainvuosittain investointien osavuosikatsauksen yhteydessä koko uudistamisohjelmaa koskevien strategisen tason merkittävimpien riskien arvioinnin. Strategisen tason riskit raportoidaan hyvinvointialueen johtoryhmälle, yhteensovittamisryhmälle, konserni- ja toimijaostolle ja aluehallitukselle.

Toinen merkittävä riskienhallinnan taso on yksittäisen hankkeen tai projektin riskien hallinta. Yksittäisen hankkeen riskejä arvioidaan ja seurataan yhteistyössä projektin johdon, rakennuttajan, suunnittelijoiden sekä urakoitsijoiden toimesta koko hankkeen ajan.

Tays uudistamisohjelman merkittävimpiä strategisen tason riskejä ja epävarmuustekijöitä on teemoittain tunnistettu yhteensä kymmenen ja ne ovat rahoitusriski, valtion ohjauksen riski, palvelutuotannon riski, henkilöstöriski, toiminnallisen suunnittelun riski, tilojen suunnittelun riski, rakentamisen riski, päätöksenteon riski, viestinnän riski ja ohjeiden vastaisen toiminnan riski.

Konserni- ja toimitilajaoston toimivalta: hallintosääntö 14 § kohta 17.

Liitteenä Tays uudistamisohjelman riskienhallintasuunnitelma sekä esittelydiat.

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Konserni- ja toimitilajaosto esittää aluehallitukselle, että aluehallitus hyväksyy Tays uudistamisohjelman riskienhallintasuunnitelman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Asiantuntijana kokouksessa strategiajohtaja Arto Ranta.

Valmistelija

  • Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Perustelut

Aluevaltuusto hyväksyi 15.1.2024 (§ )6 Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankesuunnitelman ja päätti investointihankkeen käynnistämisestä. Aluehallitus päätti lasten- ja nuorisopsykiatrian investoinnin käynnistämisestä 17.6.2024 § 184. Lasten- ja nuorisopsykiatrian uudisrakennus sekä Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen kokonaisuus ovat sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymässä Pirkanmaan hyvinvointialueen vuosien 2024–2027 investointisuunnitelmassa.

Aluehallitus päätti  24.6.2024 Pirkanmaan hyvinvointialueen suurten investointien hankeorganisaatistan uudistamisohjelman loppuvaiheen toteutusta varten. Hankeorganisaatiossa tukeudutaan vahvasti hyvinvointialueen olemassa olevaan linjaorganisaatioon. Projektitoimistoon kootaan hankkeeseen tarvittavat omat ja hankittavat resurssit. Projektitoimistoa ja projektin johtoryhmää johtaa hankejohtaja. Projektin johtoryhmä huolehtii hankkeen asioiden valmistelusta päätöksentekoa varten ja hankkeen riskienhallinnan ja vastuullisuuden toteutumisesta mukaan lukien harmaan talouden torjunta. Päätöksessä todettiin, että hankkeen tarkempi riskienhallinta- ja valvontasuunnitelma sisältäen hankeorganisaation eri toimijoiden vastuut laaditaan vuoden 2024 aikana.

Konserni- ja toimitilajaosto kävi 8.10.2024 lähetekeskustelun Tays uudistamisohjelman riskienhallintasuunnitelmasta ja strategisesti tunnistetuista merkittävimmistä riskeistä ja epävarmuustekijöistä.  Lähetekeskustelun pohjalta muodostettiin Tays uudistamisohjelman riskienhallintasuunnitelma, joka sisältää tiiviin kuvauksen hankekokonaisuuden riskienhallinnan toteuttamisesta sekä arvion hankekokonaisuuden merkittävimmistä riskeistä. Suunnitelma perustuu Pirkanmaan hyvinvointialueen riskienhallintasuunnitelmaan, periaatteisiin ja ohjeisiin.

Riskienhallinta on osa projektin johtamista ja sen tavoitteena on tunnistaa ja hallita Tays uudistamisohjelman jatkuvuuden ja tavoitteiden saavuttamista uhkaavia riskejä ja epävarmuustekijöitä.

Kokonaisuuden riskienhallintaa toteutetaan kahdella tasolla. Projektin johtoryhmä laatii ja päivittää puolivuosittain normaalin hankeraportoinnin yhteydessä koko uudistamisohjelmaa koskevien strategisen tason merkittävimpien riskien arvioinnin. Strategisen tason riskit raportoidaan hyvinvointialueen johtoryhmälle, yhteensovittamisryhmälle, konserni- ja toimijaostolle ja aluehallitukselle.

Toinen merkittävä riskienhallinnan taso on yksittäisen hankkeen tai projektin riskien hallinta. Yksittäisen hankkeen riskejä arvioidaan ja seurataan yhteistyössä projektin johdon, rakennuttajan, suunnittelijoiden sekä urakoitsijoiden toimesta koko hankkeen ajan.

Tays uudistamisohjelman merkittävimpiä strategisen tason riskejä ja epävarmuustekijöitä on teemoittain tunnistettu yhteensä kymmenen ja ne ovat rahoitusriski, valtion ohjauksen riski, palvelutuotannon riski, henkilöstöriski, toiminnallisen suunnittelun riski, tilojen suunnittelun riski, rakentamisen riski, päätöksenteon riski, viestinnän riski ja ohjeiden vastaisen toiminnan riski.

Konserni- ja toimitilajaosto on käsitellyt asiaa 26.11.2024 ja päättänyt esittää aluehallitukselle, että se hyväksyy Tays uudistamisohjelman riskienhallintasuunnitelman. 

Liitteenä Tays uudistamisohjelman riskienhallintasuunnitelma, sekä esittelydiat.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää hyväksyä Tays uudistamisohjelman riskienhallintasuunnitelman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo
Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Oikaisuvaatimuksen voi tehdä myös hyvinvointialueen sähköisessä asioinnissa:
asiointi.pirha.fi (Asioi hallinnon kanssa).

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.
     

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.