Aluehallitus, kokous 9.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 354 Oikaisuvaatimus virantoimitusvelvollisuuden muuttamisesta

26743/2024

Valmistelija

  • Sonja Vuorela, VASTUUALUEJOHTAJA, sonja.vuorela@pirha.fi
  • Anni Vainionpää, HALLINTOPÄÄLLIKKÖ, anni.vainionpaa@pirha.fi

Perustelut

Vammaispalvelujen sosiaalityön johtaja päätti sosiaalityöntekijän virantoimitusvelvollisuuden muutoksesta 11.10.2024 § 144. Virantoimitusvelvollisuutta on päätöksellä muutettu siten, että viranhaltija toimii jatkossa vammaisten kotona asumista tukevien palveluiden yksikössä sosiaalityöntekijän virassa,​ johon tehtävään kuuluu ko. tiimin sosiaalityöntekijän tehtävät ml. palvelusuunnitelmien ja palvelupäätösten tekeminen. Viran pääasiallisena sijoituspaikkana on Hämeenkyrö, mutta työ edellyttää liikkumista ensisijaisesti läntisen (1) lähitiimin toiminta-​alueella Sastamalassa ja osin myös Punkalaitumella. Viranhaltija on suostunut virantoimitusvelvollisuuden muuttamiseen kuulemistilaisuudessa sijoituspaikkaan tehdyin muutoksin.

Viranhaltijapäätöksestä on tehty oikaisuvaatimus, joka on saapunut Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon 21.10.2024. Oikaisuvaatimusta on täydennetty 31.10.2024 ja 4.11.2024. Oikaisuvaatimuksessa on vaadittu päätöstä oikaistavaksi siten, että Läntinen 1 -alueen vammaissosiaalityön asiakkaat jaetaan tasapuolisesti Läntinen 1 -alueen työntekijöiden kesken. Oikaisuvaatimuksessa on vedottu myös työturvallisuuslakiin. Oikaisuvaatimus ja sen täydennykset ovat pykälän liitteenä.

Oikaisuvaatimuksen edellytykset 

Hyvinvointialueesta annetun lain 139 §:n momentin 1 mukaan aluehallituksen ja lautakunnan sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa vaatia siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus on käsiteltävä kiireellisenä.

Hyvinvointialueesta annetun lain 142 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen saa tehdä se,​ johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen,​ velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen.

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista (laki hyvinvointialueesta 143 §). Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa.

Oikaisuvaatimuksen arviointi

Vammaissosiaalityön organisaatio on muuttunut 1.11.2024 alkaen. Uudelleenorganisoinnissa vammaissosiaalityön toimipisteiden määrä väheni 13 toimipisteestä seitsemään toimipisteeseen. Aiempien lähipalvelualueiden sijaan vammaissosiaalityöhön muodostettiin neljä uutta yksikköä, joita ovat vammaisten asiakasohjaus, vammaisten kotona asumista tukevat palvelut, vammaisten lasten ja nuorten palvelut sekä vammaisten asumispalvelut. Osa uusista yksiköistä toimii keskitettyinä tiimeinä koko hyvinvointialueen alueella ja osa alueellisina lähitiimeinä, joissa hoidetaan nykyisistä alue- ja kuntarajoista riippumattomia kokonaisuuksia. Nykyinen henkilöstö siirtyi uusiin yksiköihin, eikä muutoksella ollut vaikutuksia henkilöstön palkkaukseen tai työaikaan. Vammaissosiaalityön uudelleenorganisointi oli mukana osana yhteistoimintaneuvotteluita, joita on käyty 15.1.-4.3.2024.

Vammaissosiaalityön henkilöstön halukkuutta siirtyä uuden tiimirakenteen mukaisiin tehtäviin kartoitettiin alustavasti kyselyllä, joka toteutettiin ajalla 6.-17.5.2024. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijän kanssa on käyty tarkentava henkilökohtainen keskustelu kyselyn jälkeen.

Oikaisuvaatimuksen tekijän kanssa on pidetty 30.8.2024 työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella annetun lain mukainen yhteistoimintaneuvottelu sekä samalla kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 23 §:n mukainen kuulemistilaisuus mahdollisista tehtävämuutoksista. Neuvottelussa on käyty oikaisuvaatimuksen tekijän kanssa yksityiskohtaisesti läpi työnantajan ehdotus virantoimitusvelvollisuuden muutoksista ja niiden perusteista. Yhteisen keskustelun perusteella työantajan ehdotusta on muutettu siten, että viranhaltijan esittämät toiveet on otettu mahdollisuuksien mukaan huomioon.

Mahdollisen virantoimitusvelvollisuuden muuttamisen perusteena on ollut vammaissosiaalityön uudelleenorganisointiin liittyvät työjärjestelyt. Ennen uudelleenorganisointia oikaisuvaatimuksen tekijä on työskennellyt sosiaalityöntekijän virassa läntisellä alueella ja hänen toimipisteensä on ollut Ylöjärvellä. Uudelleenorganisoinnin yhteydessä Ylöjärven toimipiste on poistunut ja asiakastyö alueelle on järjestetty joko keskitetyistä palveluista tai vammaisten kotona asumista tukevien palveluiden läntisistä toimipisteistä käsin.

Työnantaja on käytettävissä olevin keinoin pyrkinyt tukemaan viranhaltijaa muutostilanteessa järjestelemällä työtehtäviä ja työolosuhteita siten, että viranhaltijan yksilölliset tarpeet tulisivat huomioiduiksi ja muuttamalla kuulemistilaisuudessa viranhaltijan sijoituspaikkaa viranhaltijan esityksen mukaisesti. Viranhaltija on kuulemistilaisuudessa hyväksynyt esitetyt muutokset ja allekirjoittanut asiaa koskevan pöytäkirjan.

Johtopäätökset

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 23 §:n mukaan ”toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen ottamisesta päättävä kunnan tai hyvinvointialueen viranomainen voi varattuaan viranhaltijalle tilaisuuden tulla kuulluksi päättää, että viranhaltijan virantoimitusvelvollisuutta muutetaan, jos toiminnan uudelleen järjestely tai muu perusteltu syy sitä edellyttää.”

Viranhaltijaa on kuultu ja hän on suostunut muutokseen kuulemistilaisuudessa tehdyin muutoksin. Virantoimitusvelvollisuuden muuttamiselle on ollut toimintojen uudelleenorganisointiin liittyvä perusteltu syy. Virantoimitusvelvollisuuden muuttaminen voi koskea muun muassa virantoimituksen suorituspaikkaa.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 12 §:n mukaan ”työnantajan on kohdeltava viranhaltijoita tasapuolisesti, jollei siitä poikkeaminen ole viranhaltijoiden tehtävät ja asema huomioon ottaen perusteltua.”

Työnantaja on kohdellut viranhaltijoita tasapuolisesti vammaissosiaalityön uudelleenorganisoinnissa. Vammaissosiaalityön uudelleenorganisointi on koskenut koko vammaissosiaalityön henkilöstöä. 

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen ja oikaisuvaatimus tulisi hylätä perusteettomana. 

Liitteet

Asian liitteenä on virantoimitusvelvollisuuden muuttamisesta tehty viranhaltijapäätös ja päätöksestä tehty oikaisuvaatimus täydennyksineen. Lisäksi liittenä aluehallitukselle on yhteistoimintaneuvottelun ja kuulemistilaisuuden pöytäkirja (ei julkaista yleisessä tietoverkossa).

Ehdotus

Esittelijä

  • Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää hylätä oikaisuvaatimuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä, Sonja Vuorela, Tuulikki Parikka, Anni Vainionpää, Susanne Backlund

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta aluevalituksin vain se,​ joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut,​ saa päätökseen kuitenkin hakea muutosta aluevalituksin myös asianosainen sekä hyvinvointialueen jäsen. (Laki hyvinvointialueesta 142 §.)

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 270 euroa (v. 2023). Linkki tuomioistuinmaksulakiin: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).