Aluehallitus, kokous 9.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 349 Tuotantotapa-analyysit Pirkanmaan hyvinvointialueella

3082/2024

Valmistelija

  • Anniina Tirronen, HANKINTAJOHTAJA, anniina.tirronen@pirha.fi
  • Emma Reponen, ANALYYTIKKO, emma.reponen@pirha.fi

Perustelut

Tuotantotapa-analyysi on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen työkalu, joka kokoaa tietoa palvelutuotannon nykytilasta, tulevaisuuden ennakoiduista kehityssuunnista sekä muutosvoimista. Lisäksi tuotantotapa-analyysit tuottavat tietoa eri tuotantotapojen vertailun näkökulmasta tukemaan palvelun järjestämiseen liittyvää päätöksentekoa.  

Tuotantotapa-analyysit sekä niiden kehittämistyö kytkeytyvät strategian toimeenpano-ohjelman kärki 2 Yhdenvertaiset, ennaltaehkäisevät ja vaikuttavat palvelut -tavoitteisiin. Tavoitteen 2.6 Strategisesti hyödynnetty ja arvoperusteinen monituottajuus toimenpiteenä on rakentaa sisäistä osaamista tuotantotapa-analyysien tekemiseen sekä lisätä kustannustietoisuutta päätöksenteon eri tasoilla. Tuotantotapa-analyysit toimivat keskeisenä palvelujen laadun ja talouden tasapainottamisen työvälineenä. Lisäksi tuotantotapa-analyyseissä huomioidaan strategisen monituottajuusohjelman tavoitteet. Tuotantotapa-analyysien tekeminen pohjautuu vuonna 2024 valmistuneeseen tuotantotapa-analyysien toimintamallia kuvaavaan käsikirjaan. 

Vuonna 2024 laaja tuotantotapa-analyysi valmisteltiin vammaisten henkilöiden asumispalveluista, päihdepalvelujen avo- ja laitoskuntoutuksen palveluista, kuntoutuspalveluista (lääkinnällisen kuntoutuksen palvelut) sekä suppeampi analyysi ikäihmisten asumispalveluista. Lisäksi vuoden 2024 suunnitelman mukaisesti Pohjois-Pirkanmaan ulkoistusalueiden osalta valmisteltiin Keiturin Sote Oy:tä sekä Kolmostien Terveys Oy:tä koskevat analyysit, joita käsiteltiin aluehallituksen kokouksessa viimeksi 28.10.2024. Käsittelyn myötä Mäntänvuoren Terveyttä koskeva analyysi päätettiin keskeyttää. Lastensuojelun kotiin vietävien palvelujen analyysitarve siirtyy vuodelle 2025. 

Tuotantotapa-analyysien kohteet voivat nousta toiminnallisesti ja/tai taloudellisesti merkittävimmistä palvelukategorioista, tulevista hankintatarpeista tai ajankohtaisista strategisista teemoista ja ohjelmista. Tuotantotapa-analyysikohteista päättäminen seuraavalle vuodelle edellyttää analyysikohteiden kartoittamista, kohdentamista ja priorisointia mahdollisimman ennakoivasti. Tuotantotapa-analyysien kohteista vuodelle 2025 päättää Pirkanmaan hyvinvointialueen aluehallitus. Hyvinvointialuejohtaja priorisoi tarvittaessa kiireelliset analyysitarpeet ja linjaa mahdollisista analyysikohteiden vähäisistä muutoksista.  

Tarve tuotantotapa-analyysille vuoden 2025 aikana on tunnistettu seuraavissa kokonaisuuksissa:  

  • Apuvälineet 
  • Henkilökohtainen apu 
  • Alkuvaiheen ohjaus- ja neuvontapalvelut 
  • Hoitotarvikkeet 
  • Lasten, nuorten ja perheiden kotiin vietävät palvelut 


Tuotantotapa-analyysien prosessiin kuuluu analyysin käynnistämisvaiheessa analyysikohteen tarkempi määrittely, rajaaminen sekä priorisoitujen tavoitteiden asettaminen. Analyysien valmisteluun vaikuttavat myös esimerkiksi kohteiden mahdolliset muut ajankohtaiset käynnissä olevat selvitykset ja kehittämisohjelmat. 

Liitteenä tuotantotapa-analyysien kohteet vuodelle 2025.

Ehdotus

Esittelijä

  • Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää 

  1. hyväksyä esittelytekstin mukaiset tuotantotapa-analyysien kohteet vuodelle 2025, 

  2. oikeuttaa hyvinvointialuejohtajan tarvittaessa priorisoimaan kiireelliset analyysitarpeet ja päättämään mahdollisista analyysikohteiden vähäisistä muutoksista. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Asiantuntijana kokouksessa hankintajohtaja Anniina Tirronen.

Tiedoksi

Juhani Sand, Taru Kuosmanen, Eeva Torppa-Saarinen, Titta Pelttari, Päivi Tryyki, Juha Kinnunen, Timo Tiainen, Pasi Virtanen, Mikko Hannola, Juha Vasala, Emma Reponen, Anniina Tirronen, Virva Palomäki, Leila Haakana, Kari Vilppula, Anne Lähde-Säteri, Senja Miettinen 

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo
Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Oikaisuvaatimuksen voi tehdä myös hyvinvointialueen sähköisessä asioinnissa:
asiointi.pirha.fi (Asioi hallinnon kanssa).

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.
     

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.