Aluehallitus, kokous 9.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 353 Lasten- ja nuorisopsykiatrian uudisrakennushankkeen pääurakoitsijan valinta

9980/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi
Matias Seini, RAKENNUTTAJAPÄÄLLIKKÖ, matias.seini@pirha.fi

Perustelut

Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hankesuunnitelma on hyväksytty ja päätös investointihankkeen käynnistämisestä on tehty aluevaltuustossa 15.1.2024. Päätös on ehdollinen, kunnes valtioneuvosto hyväksyy Pirkanmaan hyvinvointialueen tasapainotusohjelman. Uudistamisohjelman loppuvaiheen hankesuunnitelmassa uudisrakennus sijoittuu nykyisen Q-rakennuksen päälle. Q-rakennuksessa on tällä hetkellä lasten ja nuorisopsykiatrian toiminta ja sairaalakoulu. Vaativan erikoissairaanhoidon näkökulmasta alue on ainoa mahdollinen paikka sijoittaa kuuman sairaalan toiminnot sairaalan ytimeen.

Lasten- ja nuorisopsykiatrian uudisrakennus sekä Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen kokonaisuus ovat sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymässä Pirkanmaan hyvinvointialueen vuosien 2024-27 investointisuunnitelmassa

Lasten- ja nuorisopsykiatrian uudisrakennuksen suunnittelu käynnistettiin, koska nykyinen sijainti tarvitaan uudistamisohjelman loppuvaiheen rakentamiselle ja aikatauluvaikutus loppuvaiheen edistymiselle on merkittävä. Sijoittumisvaihtoehtoja arvioimaan perustettiin joulukuussa 2021 ohjausryhmä, joka kokouksissaan käsitteli laajasti eri sijoitusvaihtoehtoja. Pirkanmaan sairaanhoitopiirin hallituksen suunnittelukokouksessa 9.5.2022 päätettiin, että lasten- ja nuorisopsykiatrian uudisrakennuksen hankesuunnitelman valmistelu investointipäätöstä varten käynnistetään. Toiminnallisin perustein sijoituspaikaksi on valittu nykyisen Y-talon tontti. Paikka mahdollistaa toiminnalle nykyistä rauhallisemman sijainnin ja ulkoilupihojen rakentamisen.

Lasten- ja nuorisopsykiatrian uudisrakennuksen myötä tilat saadaan vastaamaan tulevaisuuden tarpeita ja modernia psykiatrista hoitoa. Lasten- ja nuorisopsykiatria on kärsinyt Q- ja L-rakennuksen tiloissa ahtaudesta, joka johtuu merkittävästä kysynnän kasvusta jo koronan aiheuttamaa hoitovelkaa pidemmältä ajalta. Nuorisopsykiatrialla on synergiaetua lähellä sijaitsevan aikuispsykiatrian T-rakennuksen kanssa

Lasten- ja nuorisopsykiatrian hankkeen hankesuunnitelma käsiteltiin Konserni- ja toimitilajaostossa 2.5.2023 ja hankesuunnitelma hyväksyttiin 22.5.2023 aluehallituksessa. Samalla aluehallitus hyväksyi rakennusluvan haun Y-talon tontille investointipäätöstä varten. Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto myönsi hankkeelle rakennusluvan 28.11.2023 ja se on saanut lainvoiman.

Aluehallitus hyväksyi lasten- ja nuorisopsykiatrian investoinnin käynnistämisen Y-talon maanvuokrasopimuksen ennenaikaisen päättämisen ja rakennuksen lunastamisen 4,3Me hintaan 17.6.2024. Y-talon asukkaat on irtisanottu käynnistämispäätöksen jälkeen.

Kustannusarvio

Hankesuunnitelmassa hyväksytty, Haahtela-tarjoushintaindeksiin sidottu rakentamisen kustannusarvio oli 69,8 milj. euroa. Saadut tarjoukset myötäilivät rakentamisen laskusuhdannetta ja mahdollistavat rakentamisen kustannusarvion tarkistamisen alaspäin. Tarkistetuksi kustannusarvioksi esitetään 62,97 milj. euroa ja se sidottavaksi rakennuskustannusindeksiin kahden prosentin kustannusnousun ylittävältä osalta. 

Y-rakennuksen lunastuskustannus, 4,3 milj. euroa huomioiden, hankkeen kokonaiskustannusarvion on 67,27 milj. euroa.

Urakkakilpailutukset

Hankesuunnitelman mukaisesti hanke kilpailutettiin jaettuna urakkana, jossa rakennusteknisten töiden urakoitsija toimii pääurakoitsijana ja päätoteuttajana, sisältäen rakennus- ja talotekniset työt urakkalaskenta- asiakirjoissa esitetyssä laajuudessa. Hankkeen kokonaiskustannusarvio sisältää urakointikustannusten lisäksi mm. rakennuttajan kustannukset sekä tilaajan erillishankinnat.

Urakkatarjouspyynnöt päivättiin 1.8.2024 ja ne tulivat julkiseksi Hilmassa 3.8.2024. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Hankinnan arvioitu arvo ylittää hankintalain (1397/2016) 26 §:n EU-kynnysarvon. Tarjouksia tuli pääurakkaan kymmenen (10) kappaletta, putkiurakkaan seitsemän (7) kappaletta, sähköurakkaan kahdeksan (8), joista yksi ei täytä vaatimuksia ja IV-urakkaan kymmenen (10) kappaletta ja sprinkler- urakkaan kolme (3) kappaletta.

Rakennusautomaatiourakka kilpailutettiin minikilpailutuksena Pirkanmaan hyvinvointialueen puitesopimuskumppanien välillä, koska rakennuksenautomaatiojärjestelmä toteutetaan laajennuksena sairaalan nykyiseen rakennusautomaatiojärjestelmään. Rakennusautomaation puitesopimus on kilpailutettu rakennushankkeiden toteuttaminen huomioiden. Tarjouksia saatiin kaksi kappaletta. Rakennusautomaatiourakasta tilaus tehdään viranhaltijan päätöksellä.

Tarjouspyyntöaineiston mukaan vähimmäissoveltuvuusvaatimukset täyttävät ja määräajassa toimitetut tarjoajaehdokkaiden tarjouspyynnönmukaiset tarjoukset vertaillaan ja tarjouskilpailun voittajat valitaan seuraavin perustein:

Kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi katsotaan ehdottomat soveltuvuusvaatimukset täyttävät kokonaishinnaltaan halvimmat tarjoukset. Laatu otetaan huomioon tarjoajan soveltuvuusvaatimuksissa,​ hankinnan vähimmäisvaatimuksissa sekä hankintasopimuksen ehdoissa.
 

Konserni- ja toimitilajaoston tehtävänä on valmistella aluehallitukselle suuria ja strategisia rakennusinvestointeja (hallintosääntö 14 § kohta 17).

Sekä pääurakan että sivu-urakoiden tarjouskilpailujen vähimmäisvaatimukset ja tulokset esitellään kokouksessa.

Oheismateriaalina esittelydiat, materiaali ei-julkinen.

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Konserni- ja toimtilajaosto päättää

  1. että urakoitsijoiden valintaa koskeva hankintapäätös valmistellaan oheismateriaalissa esitetyn mukaisesti aluehallitukselle päätettäväksi,
     
  2. hyväksyä rakentamisen kustannusarvion tarkastamisen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Asiantuntijana kokouksessa strategiajohtaja Arto Ranta.

Valmistelija

  • Matias Seini, RAKENNUTTAJAPÄÄLLIKKÖ, matias.seini@pirha.fi
  • Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Perustelut

Aluehallitus hyväksyi lasten- ja nuorisopsykiatrian investoinnin käynnistämisen, Y-talon maanvuokrasopimuksen ennenaikaisen päättämisen ja rakennuksen lunastamisen 17.6.2024. Lasten- ja nuorisopsykiatrian uudisrakennus sekä Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen kokonaisuus ovat sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymässä Pirkanmaan hyvinvointialueen vuosien 2024-2027 investointisuunnitelmassa.

Hankesuunnitelman mukaisesti hanke kilpailutettiin jaettuna urakkana, sisältäen rakennus- ja talotekniset työt sekä louhintatyöt ja purkutyöt urakkalaskenta- asiakirjoissa esitetyssä laajuudessa. Rakennusteknisten töiden urakoitsija toimii pääurakoitsijana ja toteuttajana.

Hankinta jaettiin osa-alueisiin pääurakkaan sekä putki-, sähkö-, ilmanvaihto- ja sprinkleri -urakkaan.

Hankittavien urakoiden kokonaisarvo on noin 50 milj. euroa ja niiden laskutus tulee jakaantumaan pääosin vuosille 2025-2028 investointisuunnitelman mukaisesti. 

Hankkeen kokonaiskustannusarvio sisältää urakointikustannusten lisäksi mm. rakennuttajan kustannukset sekä tilaajan erillishankinnat. Aluehallitus päättää rakentamisen kustannusarvion tarkentamisesta 9.12.2024 kokouksessa.

Urakkatarjouspyynnöt päivättiin 1.8.2024 ja ne tulivat julkiseksi Hilmassa 3.8.2024. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.

Kyseessä on EU-​kynnysarvon ylittävä urakan hankinta. Hankinnassa sovellettiin lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä oli hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely.

Tällä päätöksellä valitaan urakoitsija pääurakkaan.


Saadut tarjoukset

Tarjoukset tuli antaa 11.10.2024 klo 12:een mennessä. Tarjouksen pääurakkaan jättivät määräaikaan mennessä seuraavat (10 kpl) yritystä:

Jatke Pirkanmaa Oy

Skanska Talonrakennus Oy

Aki Hyrkkönen Oy

Peab Oy

Rakennusliike Lapti Oy

YIT Suomi Oy

Rakennustoimisto K. Tervo Oy

Lujatalo Oy

NCC Suomi Oy

SRV Rakennus Oy

 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 79 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Pääurakan kilpailutuksessa tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset olivat seuraavat:

  • Tilaajavastuulain mukaiset selvitykset ja vaatimukset ovat kunnossa ja hoidettu.
  • Tarjoajaan ei kohdistu Euroopan Unionin tai YK:n kohdistamia tai Suomen viranomaisten asettamia pakotteita.
  • Tarjoajan luottoluokituksen tulee täyttää vähintään Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa -luottokelpoisuusluokituksen A tai vastaavan tason.
  • Tarjoajan talonrakentamisen liikevaihto molempina vuosina 2022 ja 2023 tai niitä vastaavina lähimpinä tilikausina on ollut vähintään 40 miljoonaa euroa.
  • Tarjoavalla yrityksellä tulee olla referenssinä vähintään yksi vuonna 2016 tai sen jälkeen toteutettu uudisrakennushanke, jonka urakkasumma on vähintään 20 miljoonaa euroa (alv 0 %). 
  • Tarjoajan esittämällä vastaavalla työnjohtajalla tulee olla:
    • Vähintään rakennusalan teknikon tai rakennusmestarin koulutus.
    • Vähintään 5 vuoden kokemus vastaavan työnjohtajan tehtävistä.
    • Kokemusta vastaavana työnjohtajana toimimisesta vähintään kahdessa toteutetussa uudisrakennushankkeessa vähintään sisätyö- ja vastaanottovaiheiden ajan. Vähintään yhden referenssihankkeen urakkasumman tulee olla vähintään 10 miljoonaa euroa.
  • Tarjoajan esittämällä projekti-/työmaainsinöörillä tulee olla:
    • Vähintään rakennusalan teknikon tai rakennusmestarin koulutus.
    • Vähintään 5 vuoden kokemus projekti-/työmaainsinöörin tehtävistä tai työnjohtotehtävistä.
    • Kokemusta em. tehtävissä tai työnjohtotehtävissä toimimisesta vähintään kahdessa toteutetussa uudisrakennushankkeessa vähintään sisätyö- ja vastaanottovaiheiden ajan. Vähintään yhden referenssihankkeen urakkasumman tulee olla vähintään 10 miljoonaa euroa.


Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyyntöaineiston vähimmäisvaatimukset.


Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja.

Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön ehdot.


Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta

Tarjousten vertailuperusteena käytettiin halvinta hintaa, koska laatu huomioitiin osana vähimmäisvaatimuksia.

Edullisimman tarjouksen jättäneen kanssa on pidetty selonottoneuvottelu. Sen perusteella tarjouksen sisältö on todettu tarjouspyynnön mukaiseksi.


Saadut tarjoushinnat ja hintavertailu

SRV Rakennus Oy                                    31 709 257,00 €

Peab Oy                                                    31 761 719,00 €

Rakennusliike Lapti Oy                             31 840 000,00 €

Jatke Pirkanmaa Oy                                 32 874 102,13 €

Lujatalo Oy                                               33 193 900,00 €

Aki Hyrkkönen Oy                                     34 172 300,00 €

Skanska Talonrakennus Oy                      35 537 000,00 €

NCC Suomi Oy                                         36 195 272,00 €

Rakennustoimisto K. Tervo Oy                 38 622 000,00 €

YIT Suomi Oy                                           39 399 000,00 €

Tarjousvertailun perusteella SRV Rakennus Oy (y-tunnus 1728244-6) esitetään valittavaksi urakoitsijaksi pääurakkaan.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.


Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Toimielimen päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi Pirkanmaan hyvinvointialueen päätöksenteon avoimuutta koskevien ohjeiden mukaisesti esityslistan julkaisun myötä. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Pirkanmaan hyvinvointialueen asianhallintajärjestelmässä. Asiakirjapyynnöt tulee osoittaa osoitteeseen kirjaamo@pirha.fi.

Sopimuksen omistaja ja vastuuhenkilö

Sopimuksen omistaa Pirkanmaan hyvinvointialueen strategisen ohjauksen ja järjestämisen tehtäväalue, viranhaltijana suurten investointihankkeiden hankejohtaja. Tehtävää hoitavan henkilön vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin tehtävänhoitajalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankintaa valmistellut työryhmä

Hankinnan valmistelussa toimivat Matias Seini, Esa Rinta-Jaskari ja Jarno Virolainen. Rakennuttajakonsultti HTJ:n edustajista Jyrki Anttila ja Markus Näriäinen,

Päätöstoimivalta

Hyvinvointialueen hallintosäännön 62 § mukaan aluehallitus päättää Investointisuunnitelmaan sisältyvistä rakennushankkeista ja muista investointihankkeista, joiden kustannusarvio ylittää 30 milj. euroa.

Konserni- ja toimitilajaosto on käsitellyt kokouksessaan 26.11.2024 § 93 Lasten- ja nuorisopsykiatrian hankkeen urakoitsijavalinnat sekä hankkeen kustannusarvion.

Ehdotus

Esittelijä

  • Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  1. valita pääurakkaan urakoitsijaksi SRV Rakennus Oy, y-tunnus 1728244-6 ja
     
  2. hankittavien urakoiden kokonaisarvo noin 50 milj. euroa koostuen pääurakasta ja sivu-urakoista,
     
  3. Sopimus hankinnasta syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen jäljempänä ilmoitetun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto sähköisesti 

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Vaatimus osoitetaan päätöksen tehneelle toimielimelle. Vaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue, kirjaamo
Postiosoite: PL 272, 33101 Tampere 
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi 

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
     

Tiedoksianto sähköisesti 

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden aukioloajan päättymistä.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus(at)oikeus.fi