Aluehallitus, kokous 9.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 347 Pohjois-Pirkanmaan sote-palvelujen tuottamisen vaihtoehdot

3082/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Anniina Tirronen, HANKINTAJOHTAJA, anniina.tirronen@pirha.fi
Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi
Taru Kuosmanen, SOSIAALI- JA TERVEYSJOHTAJA, taru.kuosmanen@pirha.fi

Perustelut

Kolmostien Terveys Oy, Mäntänvuoren Terveys Oy ja Keiturin Sote Oy tuottavat Pohjois-Pirkanmaalla sosiaali- ja terveyspalveluita ulkoistussopimuksien perusteella. Keiturin Sote Oy on Pirkanmaan hyvinvointialueen 100-prosenttisesti omistama tytäryhtiö. Pirkanmaan hyvinvointialueen omistusosuus Pihlajalinna Oyj:n paikallisista tytäryhtiöistä on neljä (4) prosenttia Kolmostien Terveys Oy:stä, ja yhdeksän (9) prosenttia Mäntänvuoren Terveys Oy:stä.

Aluehallitus päätti helmikuussa 2024, että ko. ulkoistettujen alueiden palvelujen järjestämistä ja tuottamista arvioidaan valmistelemalla palvelukokonaisuutta ja järjestämistapaa koskevat yhtiökohtaiset tuotantotapa-analyysit.

Pohjois-Pirkanmaan alueen sopimukset

Pohjois-Pirkanmaan alueella on voimassa kolme erillistä kuntien solmimaa sosiaali- ja terveyspalveluiden sopimusta. Voimassa olevissa alkuperäisissä ulkoistussopimuksissa palveluntuottajilta on hankittu laissa määritellyt sosiaali- ja terveyspalvelut sopimukseen sisältyvien kuntien alueella asuville asukkaille. Sopimukset on tehty kuntien toimintaympäristöön sopiviksi useita vuosia ennen järjestämisvastuun siirtymistä hyvinvointialueelle. Palveluntuottajan vastuulle kuuluvia palveluita ovat sosiaali- ja terveyspalvelut laajasti, muun muassa perusterveydenhuolto sekä ikääntyneiden ja vammaisten palvelut.

Keiturin Sote Oy on tuottanut sopimukseen perustuvat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut Virrat-Ruovesi yhteistoiminta-alueella 1.1.2016 alkaen. Sopimus on laadittu määräaikaisena sopimuskauden ollessa yhteensä 15 vuotta, jonka jälkeen sopimus muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi yhden vuoden irtisanomisajalla.

Kolmostien Terveys Oy on tuottanut sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ulkoistussopimuksen perusteella Parkanon alueella 1.1.2015 alkaen ja Kihniön alueella 1.5.2015 alkaen. Mäntänvuoren Terveys Oy on tuottanut sosiaali- ja terveyspalvelut Mänttä-Vilppulassa 1.8.2016 ja Juupajoella 1.1.2018 alkaen. Kumpikin Pihlajalinna Oyj:n paikallisten tytäryhtiöiden ulkoistussopimus on laadittu määräaikaisina sopimuskausien ollessa optioineen yhteensä 15 vuotta.

Edellä mainitut sopimukset ovat sopijapuolten välisillä muutossopimuksilla siirtyneet 1.1.2023 alkaen hyvinvointialueelle. 

Muutossopimuksilla sopimukset ja palvelutuotanto on saatettu paremmin vastaamaan muuttunutta lainsäädäntöä ja Pirkanmaan hyvinvointialueen palvelurakennetta sekä haluttuja järjestämisratkaisuja. Muutokset ovat rajautuneet järjestämisvastuun kannalta vain välttämättömiin seikkoihin. Muutossopimusten yleisenä lähtökohtana on, että aikaisemmat ulkoistussopimukset sitovat kumpaakin sopijaosapuolta. Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa alueiden viranomaistoiminnasta. Sopimuksien vuosihinnat tarkistetaan vuosittain osapuolten välisissä hintaneuvotteluissa.

Sopimuksiin sisältyvä palvelutuotanto on supistunut muutosten myötä, esimerkiksi sairaala- ja poliklinikkaolosuhteita vaativa erikoissairaanhoito ja päivystyksellinen hoito siirtyivät kokonaisuudessaan hyvinvointialueelle. Lasten, nuorten ja perheiden palveluja on siirtynyt Kolmostien Terveys Oy:n ja Mäntänvuoren Terveys Oy:n sopimuksista hyvinvointialueelle.

Kolmostien Terveys Oy:n sopimukseen on vuoden 2023 muutossopimuksella (Aluehallitus 22.5.2023) sisällytetty irtisanomisehto. Irtisanomisaika on vähintään 14 kuukautta. Irtisanomisehdon mukaan kummallakin osapuolella on oikeus irtisanoa palvelusopimus päättymään irtisanomisesta seuraavan kalenterivuoden loppuun, elleivät osapuolet nimenomaisesti sovi tästä poikkeavasta irtisanomisajasta. Mäntänvuoren Terveys Oy:n sopimus ei sisällä irtisanomisehtoa, sopimus on voimassa 31.7.2031 saakka.

Alueen väestö

Pohjois-Pirkanmaan alue on maantieteellisesti laaja ja harvaan asuttua. Alueella olevien kuntien väestö vähenee väestöennusteiden mukaan ja ikääntyneen (yli 75-vuotiaan) väestön määrä kasvaa vuoteen 2035 mennessä kaikissa kunnissa.

Pohjois-Pirkanmaan alueen väestöpohja:

  • Keiturin Sote Oy:n alueen (Virrat ja Ruovesi) yhteenlaskettu väestö (31.12.2023): 10 399.  
  • Kolmostien Terveys Oy:n alueen (Parkano ja Kihniö) yhteenlaskettu väestö (31.12.2023): 7 872.  
  • Mäntänvuoren Terveys Oy:n alueen (Mänttä-Vilppula ja Juupajoki) yhteenlaskettu väestö (31.12.2023): 10 979.
      

Johtopäätökset tuotantotapa-analyysien pohjalta 

Valtakunnallisten kuntakohtaisten sote-toiminnan nettokäyttökustannustilastojen (2022) ja hyvinvointialuetasoisten sote-toiminnan nettokäyttökustannusten (2022–2023) vertailun perusteella em. yhtiöiden toiminta ei näyttäydy kustannustehokkaana verrattuna kuntakohtaisiin sote-nettokäyttökustannuksiin tai verrattuna hyvinvointialueen keskimääräisiin sote-nettokäyttökustannuksiin.

Tällä hetkellä on kolme erillistä ja erilaisia ehtoja sisältävää sopimusta Pohjois-Pirkanmaan alueen palvelujen järjestämiseksi. Yksittäisten sopimusten väestöpohja on pieni. Sopimusten hallinnointi sekä palvelutuotannon ohjaus, seuranta ja valvonta sitoo kaikkien osapuolten työpanosta. Analyysien johtopäätöksinä voidaan todeta, että Pohjois-Pirkanmaan alueen osaulkoistustoimintamallit ovat raskaita hallinnoitavia suhteessa niiden väestöpohjaan ja tukevat heikosti tilaajan strategisia kehittämisen ja palvelujen järjestämisen tavoitteita yhdenmukaisten ja yhdenvertaisten palvelujen kehittämiseksi Pirkanmaan hyvinvointialueella. Pirkanmaan hyvinvointialue toimii strategiansa mukaisesti monituottajamallilla ja haluaa edistää monituottajuutta ja toimivia markkinoita. Pohjois-Pirkanmaan palvelujen tuottamisen kokonaisuutta tulisi tarkastella yhtenä kokonaisuutena ja pitkällä aikavälillä. Mikäli Pohjois-Pirkanmaan alueen sote-palvelut otetaan omaan tuotantoon, riski henkilöstön saatavuudesta tulisi kokonaisuudessaan hyvinvointialueelle.

Johtopäätösten pohjalta esitetään Pohjois-Pirkanmaan sosiaali- ja terveyspalvelujen kilpailuttamista yhtenä kokonaisuutena ja että edeltävänä toimenpiteenä hankintasopimus palvelujen järjestämisestä Kolmostien Terveys Oy:n ja Pihlajalinna Terveys Oy:n kanssa irtisanotaan. Lisäksi valmistaudutaan Keiturin Sote Oy:n toiminnan liikkeenluovutukseen ja mahdolliseen myöhempään yhtiön lakkauttamiseen. Hankittavan palvelukokonaisuuden ja oman tuotannon osuutta tarkastellaan hankinnan valmistelussa erityisesti kilpailutuksen käynnistämispäätöksen ja markkinavuoropuhelun yhteydessä.

Aluehallitusta on informoitu Keiturin Sote Oy:n analyysista 24.6.2024 ja Kolmostien Terveys Oy:n analyysista 30.9.2024.

Liitteenä esitys Pohjois-Pirkanmaan tuotantotapa-analyysit ja oheismateriaalina hankintasopimus sekä palvelusopimuksen muutosliite.

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • että Pohjois-Pirkanmaan alueen sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä ja tuottamista tarkastellaan yhtenä kokonaisuutena ja
     
  • irtisanoa Parkanon kaupungin ja Pihlajalinna-ryhmittymän (myöhemmin Pihlajalinna Terveys Oy ja Kolmostien Terveys Oy) välillä 12.12.2014 allekirjoitetun sosiaali- ja terveyspalveluiden ulkoistamista koskevan hankintasopimuksen siihen tehtyine myöhempine muutoksineen (2021.48.1; 11054/2023) ja
     
  • käynnistää Pohjois-Pirkanmaan alueen sosiaali- ja terveyspalvelujen kilpailuttamisen valmistelun.

Päätös

Aluehallitus päätti

  • että Pohjois-Pirkanmaan alueen sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä ja tuottamista tarkastellaan yhtenä kokonaisuutena ja
     
  • irtisanoa Parkanon kaupungin ja Pihlajalinna-ryhmittymän (myöhemmin Pihlajalinna Terveys Oy ja Kolmostien Terveys Oy) välillä 12.12.2014 allekirjoitetun sosiaali- ja terveyspalveluiden ulkoistamista koskevan hankintasopimuksen siihen tehtyine myöhempine muutoksineen (2021.48.1; 11054/2023) ja
     
  • että valmistellaan viranhaltijoiden toimesta kolme erilaista vaihtoehtoista mallia palvelutuotannon uudistamiseksi ja nämä tuodaan poliittiseen päätöksentekoon joulukuussa 2024.

Kokouskäsittely

Aluehallituksen 1. varapuheenjohtaja Hanna Laine teki muutosehdotuksen:

Päätösehdotuksen 1 ja 2 kohta esityksen mukaan, mutta 3. näin:

  • Käynnistetään Pohjois-Pirkanmaan alueen palveluiden järjestämisen kokonaisuuden selvitys kolmesta vaihtoehdosta.
  1. Kokonaan omana tuotantona
  2. Kokonaisulkoistus
  3. Allianssimalli, jossa yli 50% palvelusta on Pirhan omaa tuotantoa.

Selvitys vaihtoehtojen vertailusta tuodaan aluehallitukseen helmikuun 2025 loppuun mennessä. Sen jälkeen tehdään päätös mallista jolla edetään.

Kannatus: Pekka Järvinen

Pekka Järvinen veti kannatuksen pois.

Hanna Laine veti muutosesityksensä pois.

 

Esittelijä muutti päätösehdotuksen kuulumaan seuraavasti:

Aluehallitus päättää

  • että Pohjois-Pirkanmaan alueen sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä ja tuottamista tarkastellaan yhtenä kokonaisuutena ja
  • irtisanoa Parkanon kaupungin ja Pihlajalinna-ryhmittymän (myöhemmin Pihlajalinna Terveys Oy ja Kolmostien Terveys Oy) välillä 12.12.2014 allekirjoitetun sosiaali- ja terveyspalveluiden ulkoistamista koskevan hankintasopimuksen siihen tehtyine myöhempine muutoksineen (2021.48.1; 11054/2023) ja
  • että valmistellaan viranhaltijoiden toimesta kolme erilaista vaihtoehtoista mallia palvelutuotannon uudistamiseksi ja nämä tuodaan poliittiseen päätöksentekoon joulukuussa 2024.

Valmistelija

  • Anniina Tirronen, HANKINTAJOHTAJA, anniina.tirronen@pirha.fi
  • Jukka Karjalainen, YLILÄÄKÄRI, jukka.karjalainen@pirha.fi
  • Taru Kuosmanen, SOSIAALI- JA TERVEYSJOHTAJA, taru.kuosmanen@pirha.fi

Perustelut

Pohjois-Pirkanmaalla Kolmostien Terveys (Parkanon & Kihniön alue), Mäntänvuoren Terveys (Mänttä-Vilppulan & Juupajoen alue) sekä Keiturin Sote (Virrat & Ruoveden alue) tuottavat ulkoistussopimuksien mukaisia sosiaali- ja terveyspalveluita. Aluehallitus päätti helmikuussa 2024, että näiden ulkoistettujen alueiden palvelujen järjestämistä ja tuottamista arvioidaan valmistelemalla palvelukokonaisuutta ja tuottamistapaa koskevat yhtiökohtaiset tuotantotapa-analyysit. Tuotantotapa-analyysien käsittelyn perusteella aluehallitus päätti 28.10.2024, että Pohjois-Pirkanmaan alueen sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä ja tuottamista tarkastellaan yhtenä kokonaisuutena ja että viranhaltijoiden toimesta valmistellaan palvelutuotannon uudistamiseksi kolme erilaista vaihtoehtoista mallia, jotka tuodaan poliittiseen päätöksentekoon joulukuussa 2024.

Pohjois-Pirkanmaan palvelutuotannon uudistamisvaihtoehtojen tarkastelu on kohdistettu seuraaviin vaihtoehtoihin:

  1. Palvelut tuotetaan omana tuotantona
  2. Palvelujen tuottaminen ulkoistetaan a) laajemmin tai b) suppeammin tuoden rinnalle enemmän omaa tuotantoa
  3. Yhteisyritys tuottaa palvelut
     

Kaikissa vaihtoehdoissa Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa palvelujen järjestämisestä Pohjois-Pirkanmaan alueella. Vaihtoehdossa 1 sosiaali- ja terveyspalvelut tuotetaan lähtökohtaisesti ja valtaosin hyvinvointialueen omana toimintana. Vaihtoehdossa 2 palvelut hankitaan (2a) ostopalveluna yhtenä kokonaisuutena laajemmalla palveluvalikoimalla tai (2b) suppeamman ulkoistuksen ja oman tuotannon yhdistelmällä. Vaihtoehdossa 3 hyvinvointialue perustaa yksityisen toimijan kanssa yhteisyrityksen, jolta hyvinvointialue hankkii sovittujen palvelujen tuottamisen. Vaihtoehtojen 2 ja 3 tapauksissa hankittavan palvelukokonaisuuden ja oman tuotannon osuutta tarkennetaan hankinnan valmistelussa erityisesti kilpailutuksen käynnistämispäätöksen ja markkinavuoropuhelun yhteydessä. Vaihtoehdon 2 a) laajemman ulkoistuksen ja b) suppeamman ulkoistuksen ja oman tuotannon yhdistelmän palveluvalikoimaa on kuitenkin hahmotettu suuntaa antavasti liitteenä olevassa arviointiraportissa.

Kukin vaihtoehto on analysoitu arviointiviitekehystä hyödyntäen. Tällä menettelyllä tähdätään systemaattiseen hyötyjen, haittojen ja riskien arviointiin, ja perusteltuun vaihtoehtojen vertailuun suhteessa toisiinsa. Arviointiviitekehys sisältää viisi arvioitavaa näkökulmaa sekä erillisen riskien tarkastelun. Arvioitavat näkökulmat ovat vahva järjestäjä, henkilöstö, kustannukset, laatu ja asiakkaat, kiinteistöt ja työkalut.

Keskeisimmät johtopäätökset vaihtoehtojen arvioinnista ovat seuraavat

Palvelujen tuottaminen omana tuotantona: pohjoisen alueen henkilöstön saatavuushaasteet ja siihen liittyvät riskit tekevät muutoin houkuttelevasta vaihtoehdosta käytännössä hyvin haasteellisen toteuttaa.

Laaja ulkoistus: Sopimusvalmisteluun liittyvät riskit sekä riskit tuottajan onnistumisessa erityisosaamista vaativien pienivolyymisten palvelujen tuottamisessa vähentävät vaihtoehdon houkuttelevuutta.

Suppea ulkoistus ja oma tuotanto: sisältää vaihtoehdoista kokonaisuutena eniten hyötyjä ja vähiten riskejä ja siten tukee parhaiten hyvinvointialueen palvelujen järjestämisen tavoitteita.

Yhteisyritys: Yhteisyrityksen vahvuudet ja ohjaushyödyt eivät toteudu riittävissä määrin pohjoisen alueella, kun tavoitteena on järjestää asukkaille yhdenvertaiset ja toimivat peruspalvelut. Raskas järjestämisen rakenne sekä muut riskit näyttäytyvät liian suurina saavutettuihin hyötyihin nähden.

Toteutetun arvioinnin perusteella suositellaan etenemistä suppean ulkoistuksen ja oman tuotannon yhdistelmällä (2b). Vaihtoehto luo kokonaisuutena parhaat edellytykset yhdenvertaiseen palvelujen järjestämiseen ja uudistamiseen, kun hyödynnetään suoraviivaista ohjausrakennetta tarkkaan määritellyssä palvelukokonaisuudessa ja kilpailutuksessa ja sopimuksessa huomioidaan kumppanuus oman palvelutuotannon ja ostopalvelun välillä. Vaihtoehto parantaa valmiuksia vastata henkilöstön saatavuuden haasteisiin ulkoista tuotantoa hyödyntäen ja kuitenkin turvaa omana tuotantona sellaiset erityisosaamista vaativat palvelut, joita esimerkiksi on kuluvalla sopimuskaudella jouduttu osin siirtämään omaksi toiminnaksi. Vaihtoehdon riskit ovat kokonaisuudessaan muita vaihtoehtoja maltillisemmat: keskeisin riski liittyy integraation toteutumiseen oman ja ulkoisen tuotannon välillä palveluvalikoimaa määriteltäessä. Riskiä voidaan hallita huolellisella kilpailutus- ja sopimusvalmistelulla.

Liitteenä Pohjoisen alueen uudistamisvaihtoehdot -diaesitys. Oheismateriaalina Pohjoisen alueen palvelujen järjestämisen ja tuottamisen uudistamisvaihtoehtojen arviointi -diaesitys (ei julkinen).

Ehdotus

Esittelijä

  • Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  1. valita Pohjois-Pirkanmaan palvelujen tuottamisen uudistamismalliksi suppean ulkoistuksen ja oman tuotannon yhdistelmä ja
     
  2. että Pohjois-Pirkanmaan sosiaali- ja terveyspalvelujen kilpailuttamisen käynnistämispäätös tuodaan aluehallitukseen tammi-helmikuussa 2025.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Asiantuntijana kokouksessa hankintajohtaja Anniina Tirronen ja ylilääkäri Jukka Karjalainen.

Aluehallituksen jäsen Milka Hanhela ja yliopiston edustaja Tapio Visakorpi poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa.           

Aluehallituksen varajäsen Mikko Aaltonen saapui kokoukseen ennen päätöksentekoa.

Tiedoksi

Juhani Sand, Timo Tiainen, Taru Kuosmanen, Eeva Torppa-Saarinen, Titta Pelttari, Päivi Tryyki, Juha Kinnunen, Jukka Karjalainen, Tarja Soukko, Marjut Schroderus, Marjut Keskivinkka, Hannu Päivä, Pasi Virtanen, Tarja Marjamäki, Sari Mäkinen, Juha Vasala, Anna Mustonen, Tuukka Salkoaho, Anniina Tirronen, Virva Palomäki, Anne Lähde-Säteri, Senja Miettinen, Juha-Matti Sihvonen/ Pihlajalinna, Seppo Kariniemi/ Pihlajalinna, Kari Nuuttila/ Keiturin Sote

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo
Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Oikaisuvaatimuksen voi tehdä myös hyvinvointialueen sähköisessä asioinnissa:
asiointi.pirha.fi (Asioi hallinnon kanssa).

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.
     

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.