Aluehallitus, kokous 12.6.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 152 Pirkanmaan päivystystoiminnan nykytila ja kehittämistoimet -työryhmän raportti

13373/2023

Valmistelija

  • Juha Kinnunen, SAIRAALAPALVELUJEN PALV.LINJOH, juha.kinnunen@pirha.fi
  • Karita Jäppinen, KEHITTÄMISPÄÄLLIKKÖ, karita.jappinen@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialuejohtaja Marina Erhola asetti 16.1.2023 (§ 11/2023) Pirkanmaan päivystystoiminnan nykytila ja kehittämistoimet -työryhmän. Selvityksen kohteena oli hyvinvointialueen koko päivystystoiminnan rakenne ja toimintajärjestelmä. Päivystyshoidolla tarkoitettiin sekä varsinaista päivystyshoitoa että muuta kiireellistä hoitoa, kuten ensihoitoa, avoterveydenhuollon kiirevastaanottotoimintaa, etäpalveluja ja hoitoon ohjaamisen menettelyjä. Tarkoituksena oli kuvata Pirkanmaan päivystystoiminnan nykytila, tunnistaa sen vahvuudet ja heikkoudet sekä antaa toimenpide-ehdotukset haasteiden ratkaisemiseksi ja väestöviestinnän kehittämiseksi. Selvitystyöryhmässä oli edustus hyvinvointialueen johdosta, pelastustoimesta sekä sote-palveluiden eri palvelulinjoilta.

Liitteenä olevassa raportissa on kuvattu yksityiskohtaisesti Pirkanmaan päivystyspalveluiden nykytila sekä haasteita, joita jatkossa kehitetään. Keskeisimmät nostot nykytilasta:

  • Tays Päivystys Acutan keskimääräinen käynnin pituus on kasvanut vuodesta 2021 lähtien. Ruuhkautuminen on pääosin seurausta muun palvelujärjestelmän ongelmista.
  • Kiirevastaanottojen kunnittain vaihtelevat käytännöt, aukioloajat sekä palvelutaso tekevät johdonmukaisesta viestinnästä vaikeaa ja asettavat pirkanmaalaisia keskenään epätasa-arvoiseen asemaan.
  • Pirkanmaan Päivystysapu 116117 -palvelua tuottaa kaksi eri yksikköä eri sote-palvelulinjojen alaisuudessa. Palvelu ei ole yhdenvertaista.
  • Suunnittelemattomat päivystyskäynnit lisääntyvät, kun ikäihmisten palveluyksiköillä ei ole toimivia konsultaatioreittejä tai niitä ei tunneta.
  • Jatkohoitopaikkojen määrä on riittämätön tarpeeseen nähden. Jatkohoitoon ohjautuminen ei toteudu optimaalisesti.

Toimenpide-ehdotukset

Työryhmä ehdottaa raportissa kuvattuja toimenpiteitä, joista suurin osa voidaan toteuttaa olemassa olevilla resursseilla. Keskeisimmät nostot toimenpide-ehdotuksista:

  1. Rakennetaan kiirevastaanottokonsepti, joka määrittää kiirevastaanottojen aukioloajan ja palveluvalikoiman. Järjestetään kiirevastaanottoja rajatumpaan määrään pisteitä, jotka toimivat laajemmin myös virka-ajan ulkopuolella ja viikonloppuisin. Erikseen nimettävä työryhmä tekee esityksen kiirevastaanottojen palveluverkon uudistamisesta. 
    Vaikutukset: Yhteispäivystysten käyntimäärät voivat vähentyä vuodessa noin -2000 käyntiä ESI3-potilaiden osalta ja -2600 käyntiä alempien vaativuusluokkien potilaiden osalta. Lääkäri- ja hoitajaresursointi vaatisi lisäystä suhteessa kasvaneeseen potilasmäärään, mutta resursointia pitäisi pystyä keventämään yhteispäivystyksistä. Potilasliikenteen vähentäminen yhteispäivystyksiin vähentää siirtokuljetuksia.
  2. Pirkanmaan Päivystysapu 116117 -palvelua tuottavat yksiköt yhdistetään 1.1.2024 alkaen. Palvelusta voidaan antaa aika kiirevastaanotolle. 
    Vaikutukset: Pääosin toiminnallisia, palvelun laatua sekä yhdenvertaisuutta parantavia. Sote-asemien hoidon tarpeen arvioinnista poistuu päällekkäistä työtä.
  3. Hyvinvointialue hankkii ympärivuorokautisen puhelintakapäivystyksen ikäihmisten palveluihin ostopalveluna 2023 loppuun asti. Valmistellaan hankintaa vuosille 2024-2025. 
    Vaikutukset: Arvioitu kustannus noin 550 000 €/vuosi. Toiminnalle on budjettivaraus, ja se etenee osana strategian toimeenpanoa. Hoitolaitossiirroista 20% vähentyminen säästäisi noin 1000 päivystyskäyntiä vuosittain, mikä voisi vähentää siirtokuljetusten kustannuksia noin 200 000 €/vuosi.
  4. Perustetaan hanketyöryhmä, joka selvittää Sote-tilannekeskuksen mahdollisuuksia ja valmistelee pilotointia. 
    Vaikutukset: Sote-tilannekeskusmalli on käyttöönotettu useilla hyvinvointialueilla. Sillä tavoitellaan toiminnallisia hyötyjä prosesseissa, moniammatillisessa yhteistyössä sekä kotiin vietävien palveluiden ja potilashoidon koordinoinnissa.
  5. Laajennetaan kotisairaalatoiminta palvelemaan koko Pirkanmaan aluetta ja lisätään digitaalisten ratkaisujen käyttöä. Perustetaan kotisairaalalle toiminnanohjauskeskus. 
    Vaikutukset: Toimenpiteelle on kolmivuotinen kehittämisraha, ja se etenee osana strategian toimeenpanoa. Jatkohoitopaikkojen järjestely helpottuu. Kustannustehokkuus paranee. Tilatarpeet ja potilaskuljetukset vähenevät.
  6. Selvitetään kiireellisiin palveluihin liittyviä asiakasodotuksia sekä asukkaiden näkemyksiä toiminnasta ja niihin hakeutumisesta. Vahvistetaan kokonaisuudessa väestöviestintää, jossa hyödynnetään monipuolisempia menetelmiä. Rakennetaan palveluviestintää, joka sisältää mm. kansalaisten aktiivista opastamista, ohjeistamista ja informointia päivystyspalveluista. Vahvistetaan väestöviestinnän osaamista sairaalapalveluiden palvelulinjalla. 
    Vaikutukset: Potilaiden täsmällisellä ja oikea-aikaisella ohjauksella voidaan vähentää potilasvirtoja yhteispäivystyksiin ja kiirevastaanotoille. Fyysisten käyntien väheneminen edellyttää etäkontaktien ja puhelinneuvonnan lisäämistä.


Toimenpiteet käynnistetään kesän 2023 aikana, ja osa saatetaan valmiiksi jo kuluvan vuoden aikana. Kokonaisuutta toimeenpannaan osana strategiaa ja seurataan sote-johtoryhmässä.

Toimenpide Oma työryhmä Rahoitus Valmistuu 2023 Valmistuu 2024

Kiirevastaanottojen palveluverkon uudistaminen

x Kustannusneutraali  

x

Pirkanmaan Päivystysapu 116117 yhden tuottajan malliin

x Kustannusneutraali   x

Ympärivuorokautinen lääkärikonsultaatiopalvelu ikäihmisten hoiva-​ ja asumispalveluihin

  Rahoitus olemassa x  

Sote-​tilannekeskushanke

x Tarvitsee toteutuessaan   x

Kotisairaala matalalla kynnyksellä koko Pirkanmaalla

  Rahoitus olemassa   x

Kansalaisten tiedottaminen ja ohjaus

  Rahoitus olemassa   x

Hoidon tarpeen arviointi vain kerran

x Kustannusneutraali x  

Prosessijohtaminen kiireellisiin palveluihin

x Kustannusneutraali x  

Jatkohoidon järjestelyverkoston rakentaminen

x Kustannusneutraali x  

Raportti Pirkanmaan päivystyspalveluiden nykytilasta ja kehittämistoimet on liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, Hyvinvointialuejohtaja, Marina.Erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • hyväksyä esitetyt kokonaisuudet jatkovalmistelun pohjaksi.   

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana sairalaapalveluiden palvelulinjajohtaja Juha Kinnusta.

Merkittiin, että Aleksi Jäntti palasi kokoukseen pykälän käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Työryhmä (Juha Kinnunen, Karita Jäppinen, Mikko Franssila, Jukka Karjalainen, Mari Ollinpoika, Sari Mäkinen, Niina Ruopsa, Susanna Leinonen, Sanna Hoppu, Johanna Rinne, Mauri Jokinen, Taru Herranen, Eija Tomás, Suvi Liimatainen, Tarja Marjamäki, Sonja Hietaranta, Sanna Mäki, Sirpa Rainesalo, Hanna-Mari Alanen, Päivi Leikkola ja Anu Kallio)

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo

Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere

Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo

Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9 -​ 14.30.

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.