Perustelut
Pirkanmaan hyvinvointialueen perusterveydenhuollon hoitoon pääsy vaihtelee sote -asemittain. Yksiselitteistä ja täysin luotettavaa tietoa ei vuoden 2023 alusta alkaen ole vielä saatavana, Pirkanmaan hyvinvointialue tukeutuu valtakunnallisiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen AvoHilmo-tietoihin. Omaa, erillistä tietotuotantoa ei hoitoon pääsystä ole johtuen lukuisista erillisistä tietojärjestelmistä. Puheluihin vastaamisessa ja puhelujen takaisinsoitoissa on osalla sote -asemista raportoitu viiveitä ja kiireettömiä aikoja on tarjolla vähän.
Digitaalisia yhteydenottokanavia on Pirkanmaan kunnissa kehitetty ja otettu käyttöön vaihtelevasti, joissain kunnissa niitä ei ole, osassa valtionosuushankkeiden tuella on otettu käyttöön chat- ja videovastaanottopalveluja. Koko Pirkanmaan hyvinvointialueen kattavaa järjestelmää ei vielä ole käytössä.
Moderni ja hyvin toimiva digitaalinen yhteydenottokanava, jossa hoidon tarpeen arvio ja tarpeen ratkaisu on mahdollista tehdä tietoturvallisesti, tarjoaa asukkaille nopean ja vaivattoman asiointikanavan ja vaihtoehdon puhelinpalvelulle. Ammattilaiselle moderni ja toimiva digitaalinen kanava tuo mahdollisuuden sujuvalle asiakaspalvelulle, mahdollisuuden monipuoliseen työnkuvaan, etätyöhön . Julkiselle työnantajalle se tuo lisää veto- ja pitovoimaa.
Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyn turvaamiseksi on Pirkanmaalla jo perustettu terveyskeskuslääkärin virkoja ja rekrytoitu sairaanhoitajia uusin tehtävänkuvin. Hoitotakuu eli kiireettömän hoidon aloituksen määräaika tiukentuu syyskuussa 2023. Lisärekrytointien, pitkäaikaissairaiden hoitosuunnitelmien tehostetun laatimisen Hoitera-työkalulla ja chat-palvelujen käyttöönoton odotetaan tuovan apua hoidon tarpeen arvioon ja hoidon tarpeen ratkaisuun. Mahdollisuus digiklinikan kautta asiointiin perusterveydenhuollossa ja osana digitaalista sotekeskusta tuo kaivatun yhdenmukaisen ratkaisun kaikkien hyvinvointialueen asukkaiden ja perusterveydenhuollon vastaanottopalveluiden käyttöön.
Pirkanmaan hyvinvointialueen jo hyväksytyissä asiakirjoissa; tietohallinnon kehittämissuunnitelmassa, Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa sekä strategian toimeenpano-ohjelmassa on esitelty ja perusteltu digitaalisen sotekeskuksen ja Digiklinikan perustamista. Liitteenä olevassa esityksessä esitellään digitaalisen sotekeskuksen alustapalvelun ja tarvittavan ostopalveluna hankittavan työvoiman hankintaa ja siihen liittyvää toimintatavan muutosta, tavoitteita sekä kustannuksia.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.