Aluehallitus, kokous 22.5.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 144 Pirkanmaan hyvinvointialueen viestintäohjelma

8969/2023

Valmistelija

  • Elina Kinnunen, Viestintäjohtaja, Elina.Kinnunen@pirha.fi

Perustelut

Viestintä tukee hyvinvointialueelle asetettujen tehtävien toteuttamista ja strategisten tavoitteiden saavuttamista. Erityisesti hyvinvointialueen palvelujen ja päätöksenteon viestinnällä on vahva lainsäädäntöön perustuva pohja. Uudessa organisaatiossa korostuvat kuitenkin myös luottamuksen, toimintakulttuurin, yhteishengen ja identiteetin rakentaminen sekä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksien tarjoaminen erilaisilla viestinnällisillä keinoilla.

Periaatteet ja kärkiteemat

Hyvinvointialueen viestintäohjelmassa linjataan viestinnän kehittämisen painopisteiden lisäksi muun muassa viestinnän periaatteita, kohderyhmiä, tavoitemielikuvaa, äänensävyä sekä johtamisviestintää ja -vastuita. Aluehallitus on jo 27.6.2022 päättänyt hyvinvointialueen brändistä ja visuaalisesta ilmeestä.

Viestinnän periaatteiden mukaan viestintämme on

  • avointa ja palveluhenkistä
  • saavutettavaa
  • oikea-aikaista
  • vastuullista
  • vaikuttavaa ja
  • rohkeaa.

Strategisten kärkiteemojen toteutumiseksi alueen väestön tulee saada tietoa oikeuksista, palveluista ja päätöksistä ajantasaisesti, saavutettavasti ja ymmärrettävästi. Hyvinvointialueen viestinnän pääosassa ovat ihmiset ja heidän toimintaympäristönsä. Johtamisviestintä on kasvollista, vuorovaikutteista sekä erilaisia kanavia ja keinoja hyödyntävää. Nämä edellyttävät muun muassa käyttäjäystävällisiä sisäisiä ja ulkoisia verkkokanavia, joiden valmistelu ja sisällöntuotanto pääsivät käyntiin verrattain myöhään vuonna 2022. Tavoitteena on, että verkkokanavat vastaavat jatkossa paremmin asukkaiden ja henkilöstön odotuksia, ja tyytyväisyyttä mitataan säännöllisesti.

Hyvinvointialueen viestintäohjelmassa näkyvät erityisesti uuden organisaation perustamisen ja aloitusvaiheen tarpeet, kuten eri kanavien ja käytäntöjen linjaukset, yhteisten ja yhtenäisten toimintamallien ja ohjeiden valmistelu sekä vuorovaikutuksellisten rakenteiden suunnittelu eri kohderyhmien kanssa. Osa ohjeista ja koulutuksista on jo toteutunut kevään aikana. Konkreettisia toimenpiteitä linjataan tarkemmin eri hankkeiden viestintäsuunnitelmissa ja viestinnän vuosikellojen avulla. Viestintäohjelman keskeisiä tavoitteita ja toimenpiteitä on myös sovitettu yhteen strategian toimeenpano-ohjelman kanssa.

Valmistelun vaiheet

Viestintäohjelmaa on valmisteltu syyskuusta 2022 lähtien muun muassa viestinnän ammattilaisten työpajoissa sekä johtoryhmän ja viestinnän ammattilaisten yhteisessä työpajassa. Ohjelman taustaksi toteutettiin poliittisen ja viranhaltijajohdon haastattelut marraskuussa 2022.

Viestintäohjelma on käsitelty muun muassa konsernipalvelujohtoryhmässä 11.1. ja hyvinvointialueen johtoryhmässä 24.1. ja 9.5.2023. Lisäksi ohjelma on käynyt käsiteltävänä kaikissa neljässä hyvinvointialueen valiokunnassa huhtikuussa 2023. Monipalveluvaliokunta ja vähän palveluja käyttävien valiokunta toimittivat näkemyksestään kirjallisen lausunnon aluehallitukselle.

Valiokuntien keskusteluissa painotettiin erityisesti palvelujen saavutettavan ja ymmärrettävän sekä oikein ajoitetun viestinnän merkitystä. Viestinnän toivottiin olevan kokoavaa mutta monikanavaista ja eri ikäisiä ja eri puolilla asuvia kohderyhmiä huomioivaa. Verkkopalvelujen käyttäjälähtöisyyden lisäksi tähdennettiin myös niiden asiakasryhmien tiedonsaantia, jotka eivät käytä verkkopalveluja. Erityistä huomiota kiinnitettiin muun muassa henkilöstöön asiakasviestijöinä sekä henkilökunnan osallistumisen ja vuorovaikutuksen mahdollisuuksiin isossa uudessa organisaatiossa.

Viestintäohjelma, Monipalveluvaliokunnan ja Vähän palveluita käyttävien valiokunnan lausunnot sekä diaesitys viestintäohjelmasta ovat liitteenä. Vähän palveluita käyttävien valiokunnan erilliset kommentit on tallennettu oheismateriaaliksi aluehallitukselle kokousjärjestelmään.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, Hyvinvointialuejohtaja, Marina.Erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • hyväksyä viestintäohjelman vuosille 2023–2025.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana § 144 aikana viestintäjohtaja Elina Kinnusta.

Merkittiin, että Jari Andersson poistui kokouksesta pykälän aikana.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo

Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere

Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo

Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9 -​ 14.30.

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.