Perustelut
Viestintä tukee hyvinvointialueelle asetettujen tehtävien toteuttamista ja strategisten tavoitteiden saavuttamista. Erityisesti hyvinvointialueen palvelujen ja päätöksenteon viestinnällä on vahva lainsäädäntöön perustuva pohja. Uudessa organisaatiossa korostuvat kuitenkin myös luottamuksen, toimintakulttuurin, yhteishengen ja identiteetin rakentaminen sekä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksien tarjoaminen erilaisilla viestinnällisillä keinoilla.
Periaatteet ja kärkiteemat
Hyvinvointialueen viestintäohjelmassa linjataan viestinnän kehittämisen painopisteiden lisäksi muun muassa viestinnän periaatteita, kohderyhmiä, tavoitemielikuvaa, äänensävyä sekä johtamisviestintää ja -vastuita. Aluehallitus on jo 27.6.2022 päättänyt hyvinvointialueen brändistä ja visuaalisesta ilmeestä.
Viestinnän periaatteiden mukaan viestintämme on
- avointa ja palveluhenkistä
- saavutettavaa
- oikea-aikaista
- vastuullista
- vaikuttavaa ja
- rohkeaa.
Strategisten kärkiteemojen toteutumiseksi alueen väestön tulee saada tietoa oikeuksista, palveluista ja päätöksistä ajantasaisesti, saavutettavasti ja ymmärrettävästi. Hyvinvointialueen viestinnän pääosassa ovat ihmiset ja heidän toimintaympäristönsä. Johtamisviestintä on kasvollista, vuorovaikutteista sekä erilaisia kanavia ja keinoja hyödyntävää. Nämä edellyttävät muun muassa käyttäjäystävällisiä sisäisiä ja ulkoisia verkkokanavia, joiden valmistelu ja sisällöntuotanto pääsivät käyntiin verrattain myöhään vuonna 2022. Tavoitteena on, että verkkokanavat vastaavat jatkossa paremmin asukkaiden ja henkilöstön odotuksia, ja tyytyväisyyttä mitataan säännöllisesti.
Hyvinvointialueen viestintäohjelmassa näkyvät erityisesti uuden organisaation perustamisen ja aloitusvaiheen tarpeet, kuten eri kanavien ja käytäntöjen linjaukset, yhteisten ja yhtenäisten toimintamallien ja ohjeiden valmistelu sekä vuorovaikutuksellisten rakenteiden suunnittelu eri kohderyhmien kanssa. Osa ohjeista ja koulutuksista on jo toteutunut kevään aikana. Konkreettisia toimenpiteitä linjataan tarkemmin eri hankkeiden viestintäsuunnitelmissa ja viestinnän vuosikellojen avulla. Viestintäohjelman keskeisiä tavoitteita ja toimenpiteitä on myös sovitettu yhteen strategian toimeenpano-ohjelman kanssa.
Valmistelun vaiheet
Viestintäohjelmaa on valmisteltu syyskuusta 2022 lähtien muun muassa viestinnän ammattilaisten työpajoissa sekä johtoryhmän ja viestinnän ammattilaisten yhteisessä työpajassa. Ohjelman taustaksi toteutettiin poliittisen ja viranhaltijajohdon haastattelut marraskuussa 2022.
Viestintäohjelma on käsitelty muun muassa konsernipalvelujohtoryhmässä 11.1. ja hyvinvointialueen johtoryhmässä 24.1. ja 9.5.2023. Lisäksi ohjelma on käynyt käsiteltävänä kaikissa neljässä hyvinvointialueen valiokunnassa huhtikuussa 2023. Monipalveluvaliokunta ja vähän palveluja käyttävien valiokunta toimittivat näkemyksestään kirjallisen lausunnon aluehallitukselle.
Valiokuntien keskusteluissa painotettiin erityisesti palvelujen saavutettavan ja ymmärrettävän sekä oikein ajoitetun viestinnän merkitystä. Viestinnän toivottiin olevan kokoavaa mutta monikanavaista ja eri ikäisiä ja eri puolilla asuvia kohderyhmiä huomioivaa. Verkkopalvelujen käyttäjälähtöisyyden lisäksi tähdennettiin myös niiden asiakasryhmien tiedonsaantia, jotka eivät käytä verkkopalveluja. Erityistä huomiota kiinnitettiin muun muassa henkilöstöön asiakasviestijöinä sekä henkilökunnan osallistumisen ja vuorovaikutuksen mahdollisuuksiin isossa uudessa organisaatiossa.
Viestintäohjelma, Monipalveluvaliokunnan ja Vähän palveluita käyttävien valiokunnan lausunnot sekä diaesitys viestintäohjelmasta ovat liitteenä. Vähän palveluita käyttävien valiokunnan erilliset kommentit on tallennettu oheismateriaaliksi aluehallitukselle kokousjärjestelmään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.