Aluevaltuusto, kokous 5.6.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 43 Vuoden 2023 talousarvion muuttaminen

545/2022

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 21.11.2022 § 278.

Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2023 talousarvio sekä vuosien 2023-2025 taloussuunnittelma on liitteenä.

Ehdotus

Aluehallituksen ehdotus:

aluevaltuusto päättää

  • hyväksyä liitteenä olevan Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2023 talousarvion sekä vuosien 2023-2025 taloussuunnitelman,
     
  • että talousjohtajan päätösvaltaan kuuluvan pitkäaikaisten lainojen nostamisen enimmäismäärä on talousarvion mukaisesti 95 miljoonaa euroa,
     
  • että talousjohtajan päätösvaltaan kuuluvan lyhytaikaisten lainojen nostamisen enimmäismäärä on talousarvion mukaisesti enintään 100 miljoonaa euroa,
     
  • että palveluista perittävien maksujen perusteina käytetään omakustannusta vastaavaa hintaa,
     
  • että luovuttavilta organisaatioilta tulevat pysyvät vastaavat poistetaan niiden alkuperäisten poisto-ohjelmien mukaisesti,

Päätös

Aluevaltuusto päätti

  • hyväksyä liitteenä olevan Pirkanmaan hyvinvointialueen vuoden 2023 talousarvion sekä vuosien 2023-2025 taloussuunnitelman,
     
  • että talousjohtajan päätösvaltaan kuuluvan pitkäaikaisten lainojen nostamisen enimmäismäärä on talousarvion mukaisesti 95 miljoonaa euroa,
     
  • että talousjohtajan päätösvaltaan kuuluvan lyhytaikaisten lainojen nostamisen enimmäismäärä on talousarvion mukaisesti enintään 100 miljoonaa euroa,
     
  • että palveluista perittävien maksujen perusteina käytetään omakustannusta vastaavaa hintaa,
     
  • että luovuttavilta organisaatioilta tulevat pysyvät vastaavat poistetaan niiden alkuperäisten poisto-ohjelmien mukaisesti,

Lisäksi aluevaltuusto hyväksyi yksimielisesti seuraavan toivomusponnen: "Omaishoidon tukitasojen muutoksen vaikutusta omaishoitajien määrään ja hyvinvointiin sekä raskaampien palvelujen tarpeeseen arvioidaan ensi vuoden aikana ja varaudutaan tarkistamaan tukitasoja". 

Kokouskäsittely

Valtuutettu Miko Bergbom (ps) teki seuraavan muutosehdotuksen: "Perussuomalainen valtuustoryhmä esittää, että ensi vuodelle varattu määräraha demokratiarahaan eli valtuustoryhmien tukemiseen tarkoitettu raha puolitetaan".

Valtuutettu Sami Kymäläinen kannatti muutosehdotusta.

Merkittiin, että asian käsitttelyn aikana valtuutetut Sofia Vikman, Mauri Jussila, Jaakkko Mustakallio ja Iina Hänninen poistuivat kokouksesta. Tilalle saapuivat varavaltuutetut Iikka Jäntti, Manta Tolvanen, Matti Helimo ja Henri Backman. Valtuuston vahvuus 79 valtuutettua.

Valtuutettu Leena Saarela (vas) jätti seuraavan toivomusponnen: "Omaishoidon tukitasojen muutoksen vaikutusta omaishoitajien määrään ja hyvinvointiin sekä raskaampien palvelujen tarpeeseen arvioidaan ensi vuoden aikana ja varaudutaan tarkistamaan tukitasoja".

Valtuutetut Mervi Veijola, Jenni Jokinen, Katariina Pylsy, Milka Hanhela, Ilmari Nurminen, Jouni Siren, Aila Dündar-Järvinen, Erja Pelkonen, Sirpa Pursiainen, Marjo Mäkinen-Aakula, Johanna Loukaskorpi, Lassi Kaleva ja Leena Mankkinen kannattivat toivomuspontta.

Seuraavaksi puheenjohtaja esitti äänestysjärjestyksenä, että ne jotka kannattavat Bergbomin muutosehdotusta, äänestävät JAA ja ne, jotka äänestävät muutosehdotuksen hylkäämistä, äänestävät EI. Äänestysesitys hyväksyttiin. 

Äänestyksessä annettiin 16 JAA-ääntä ja 59 EI-ääntä ja 4 TYHJÄÄ-ääntä, joten Bergbomin muutosehdotus hylättiin. 

Puheenjohtaja totesi, että aluehallituksen ehdotus on tullut aluevaltuuston päätökseksi. 

Puheenjohtaja tiedusteli Saarelan tekemän toivomusponnen kannatusta ja totesi, että se on tullut hyväksytyksi yksimielisesti.

Äänestystulokset

  • Jaa 16 kpl 20%

    Veikko Vallin, Miko Bergbom, Joakim Vigelius, Erja Pelkonen, Sami Kymäläinen, Veli-Matti Ahtiainen, Riitta Kuismanen, Sari Tanus, Lassi Kaleva, Kauko Turunen, Kari Virtanen, Mauri Heiska, Veijo Niemi, Karoliina Kähönen, Klaus Myllymäki, Katariina Pylsy

  • Ei 59 kpl 75%

    Riitta Ollila, Kalervo Kummola, Leena Kostiainen, Aila Dündar-Järvinen, Matti Helimo, Joni Kumlander, Sirja Kaartinen, Kirsi Kaivonen, Mikko Aaltonen, Anneli Taina, Lauri Lyly, Taru Tolvanen, Marko Jarva, Lotta Hamari, Henri Backman, Anna-Kaisa Ikonen, Anitta Korpio, Jari Andersson, Tuula Petäkoski-Hult, Jori-Pekka Träskbäck, Hanna-Maria Grann, Johanna Loukaskorpi, Aleksi Jäntti, Roope Lehto, Iikka Jäntti, Sirpa Pursiainen, Mervi Veijola, Minna Sarvijärvi, Kari-Matti Hiltunen, Katri Virkkunen, Hanna Holma, Jenni Jokinen, Marjo Mäkinen-Aakula, Antti Ivanoff, Manta Tolvanen, Olga Haapa-aho, Hanna Laine, Touko Sikala, Minna Minkkinen, Atanas Aleksovski, Markku Virkamäki, Kaija Holli, Jouni Sirén, Sirpa Repo, Perttu Jussila, Linda Lähdeniemi, Leena Mankkinen, Pirkko Ranki, Ilkka Sasi, Ilmari Nurminen, Reeta Ahonen, Reijo Koskela, Erkki Paloniemi, Juho Ojares, Anna Kontula, Kukka Kunnari, Ella Näsi, Leena Saarela, Julia Sangervo

  • Tyhjä 4 kpl 5%

    Tiina Wesslin, Milka Hanhela, Anne Nyman, Petra Schulze-Steinen

Valmistelija

Pasi Virtanen, TALOUSJOHTAJA, pasi.virtanen@pirha.fi

Perustelut

Aluevaltuusto on päättänyt Pirkanmaan hyvinvointialueen talousarviosta vuodelle 2023 kokouksessaan 5.12.2022 §129.

Pirkanmaan hyvinvointialueen 12.12.2022 vahvistetun hallintosäännön mukaisesti aluevaltuusto päättää asettamiensa talousarvion sitovuussäännösten mukaisesti aluevaltuustolle kuuluvista muutoksista määrärahoihin ja tavoitteisiin.

Vuoden 2023 talousarvion laadintaa vaikeutti huomattavasti se, että vertailutietoa aikaisempien vuosien tilinpäätöksistä ei ollut saatavilla, ja että lähtötiedot hyvinvointialueelle siirtyvistä vuoden 2022 talousarvioista olivat hyvin puutteelliset. Talousarvioon joudutaankin odotetusti tekemään muutoksia vuoden kuluessa, kun toteumatiedot tarkentuvat.

Vuoden 2023 ensimmäisessä talousarviomuutoksessa tehdään talousarvioon tulo- ja menolisäyksiä, koska kaikkia tarvittavia eriä ei ole alkuperäiseen talousarvioon budjetoitu. Näitä ovat mm. valtion hoitotakuulisäys menoineen, diabetesvastaanoton tulot ja menot sekä Ely-keskuksen rahoittama alaikäisten turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien perhekeskustoiminta. Näillä lisäyksillä ei ole budjettiin tulosvaikutusta.

Talousarviomuutoksina on tuotu useampia vuoden 2022 hankerahoituksen siirtomäärärahoja ja laadittu niille budjetit. Myös valtion määräaikaisen avustuksen kohdentaminen on lisätty talousarvioon tuloineen ja menoineen. Mm. HOPPU -hankkeen ja STM:n valtionavustuksen toiminnan vakiinnuttamiseen ja kehittämiseen budjetit on lisätty uusina vuoden 2023 hankkeina. Lisätyillä hankerahoitusten budjeteilla ei ole tulosvaikutusta, koska sekä tulot että niitä vastaavat menot on lisätty talousarvioon.

Valtion rahoituksen muutoksena on kirjattu talousarviomuutokseen alun perin budjetoidun rahoituksen ja 3.3.2023 valtion antaman rahoituslaskelman erotuksena rahoituksen kasvua +62,0 milj euroa. Kasvu liittyy erityisesti vuoden 2022 sotekustannusten toteumaan liittyvään kertakorvaukseen ja myös muihin rahoituskehyksen muutoksiin, jotka eivät ehtineet mukaan alkuperäiseen talousarvioon.

Talousarviomuutoksessa tehdään korjaus budjetoitua suurempina toteutuviin korkotuottoihin +4,0 milj euroa.

Talousarviomuutoksessa tehdään myös menolisäyksiä, jotka heikentävät tulosta. Näitä ovat mm. työehtosopimuksen mukaisen kertaerän maksamisen kustannukset -12,0 milj euroa, Monetra Pirkanmaa Oy:n palvelujen kustannusten kasvun kattaminen -1,5 milj euroa sekä HR-järjestelmäpalvelujen ICT-kustannusten kasvu -1,3 milj euroa.  Myös poistoihin on lisätty määrärahaa -1,0 milj euroa.

Lisäksi talousarviomuutoksina on tehty tulosvaikutuksettomia korjauksia alkuperäiseen budjetointiin siirtämällä määrärahoja oikeaan paikkaan SOTE -palvelulinjojen sisällä ja välillä.

Tiedoksi, että talousarviossa edelleen organisaation alatasoille jaettu valtion rahoitus tullaan siirtämään kokonaan Pirkanmaan hyvinvointialueen tasolle Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaoston linjauksen mukaisesti. Muutoksella ei ole vaikutusta talousarvion sitoviin tasoihin.

Kaikkiaan tehdyt muutokset lisäävät talousarvion tuloja 28,7 milj euroa ja menoja -54,7 milj euroa. Toimintakate heikkenee -26,0 milj euroa. Valtion rahoituksen ja rahoitustuottojen kasvun myötä vuosikate kuitenkin paranee 40,0 milj euroa ja poistojen lisääntymisen jälkeen vaikutus tilikauden tulokseen on 39,0 milj euroa tulosta parantava.

Talousarvioon tullaan tekemään lisää muutoksia vuoden kuluessa, kun arviota todellisista tarpeista saadaan tarkennettua. Toteumatietoa kerätään vielä alku vuotta pidemmältä ajalta ja tarvittavat talousarviomuutokset esitetään kulujen ylittymisen osalta vasta seuraavalla talousarviomuutoskierroksella tarvittaessa.

Kooste muutoksista sitovuustasoittain, TA2023 muutoksen sisältö sitovuustasoittain sekä muutettu talousarvio 2023 ovat liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, Hyvinvointialuejohtaja, Marina.Erhola@pirha.fi

Aluehallitus esittää aluevaltuustolle, että

  • aluevaltuusto hyväksyy vuoden 2023 talousarvion esittelytekstin ja liitteen mukaiset talousarviomuutokset.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 22.5.2023 § 129.

Muutokset sitovuustasoittain, TA 2023 muutoksen sisältö sitovuustasoittain sekä Pirha muutettu tuloslaskelma 2023 ovat liitteinä. 

 

Ehdotus

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle

  • että aluevaltuusto hyväksyy vuoden 2023 talousarvion esittelytekstin ja liitteen mukaiset talousarviomuutokset.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen (Laki hyvinvointialueesta 140 §).

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava
•    päätös, johon haetaan muutosta
•    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
•    muutosvaatimuksen perusteet
•    mihin valitus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

"Tuomioistuimen ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista annetun lain (701/93) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 270 euroa (v. 2023). Linkki tuomioistuinmaksulakiin https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455?search%5Btype%5D=pika& search%5Bpika%5D=tuomioistuinmaksulaki#P5

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).”