Aluevaltuusto, kokous 5.6.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 44 Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma vuosille 2024-2027

583/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Arto Ranta, STRATEGIAJOHTAJA, arto.ranta@pirha.fi

Perustelut

Investointisuunnitelmaa ja sen hyväksymismenettelyä koskevan sääntelyn tarkoituksena on varmistaa, että hyvinvointialue suunnittelee investoinnit taloudellisesti kestävästi siten, että niihin käytettävissä oleva rahoitus riittää. Lisäksi tarkoituksena on, että hyvinvointialueiden laajoja investointeja koskevat hankkeet suunnitellaan valtakunnallisten strategisten tavoitteiden mukaisesti ja kustannusvaikuttavasti huomioiden muiden hyvinvointialueiden vastaavat suunnitelmat sekä väestön palvelutarpeet.

Hyvinvointialueesta annetun lain 16 §:n mukaan hyvinvointialueen on vuosittain laadittava investointisuunnitelma seuraavaa tilikautta seuraavien neljän tilikauden aikana aloitettavista hyvinvointialuekonsernin investoinneista ja niiden rahoituksesta. Investointisuunnitelma koostuu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen osasuunnitelmista.

Investointisuunnitelman tulee sisältää tiedot investoinneista ja investointia vastaavista sopimuksista. Lisäksi sen tulee sisältää tiedot hyvinvointialueen toimitilojen ja kiinteistöjen sekä muiden pitkävaikutteisten hyödykkeiden suunnitelluista luovutuksista. Investointiesitykset on eritelty ministeriön ohjeiden mukaisesti rakennuksiin, laite- ja kalustohankintoihin, ICT ja muihin aineettomiin hyödykkeisiin sekä muihin investointeihin.  Investointisuunnitelma ei saa olla ristiriidassa hyvinvointialueen lainanottovaltuuden kanssa.

Vuosien 2024-2027 alustava investointisuunnitelma hyväksyttiin aluevaltuustossa 5.12.2022 ja lähettiin kokouksen jälkeen ministeriöille. Valtioneuvosto vahvistaa hyvinvointialueen lainanottovaltuuden keväällä 2023 ja investointisuunnitelma arvioidaan uudelleen keväällä 2023. Toimitilaohjelman ja palveluiden verkoston suunnitelman arvioidaan valmistuvan päätöksentekoon syksyllä 2023. Investointiohjelma tuodaan uudelleen päätöksentekoon aluevaltuustoon keväällä 2023. Sisä-Suomen yhteistyöalueen neuvottelut on pidetty 19.4.2023.

Investointiesitykset on pyydetty kunnilta, pelastuslaitokselta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueen valmisteluun keväällä 2022 ja listaa on vielä täydennetty syys-lokakuussa 2022 ja maaliskuussa 2023 ja esitysten pohjalta on koottu hyvinvointialueen investointisuunnitelma. 

Pirkanmaan hyvinvointialueen omaan taseeseen tehtävien investointien kokonaismäärä on 684,8 miljoonaa euroa vv. 2024-2027 ja siitä vuodelle 2024 kohdistuu 90,3 miljoonaa euroa.

Investointeja vastaavien sopimusten määrä vv. 2024-2027 on 394,7 miljoonaa euroa, josta vuodelle 2024 kohdistuu 91,3 miljoonaa euroa.

Investointeja vastaavat sopimukset sisältävät vuokrakiinteistöihin tehtäviä perusparannuskorjauksia, uudiskohteita, leasing-hankintoja ja in-house yhtiöiden Monetran ja Istekin kautta tehtyjä ict-hankintoja. Näiden osalta kustannukset tulevat joko rakennusten vuokrina tai järjestelmien palvelumaksuina ja kohdistuvat käyttötalouteen ja heikentävät vuosikatetta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen osainvestointisuunnitelmassa vuosina 2024–2027 omaan taseeseen tehtävien investointien kokonaismäärä on 654,7 miljoonaa euroa, josta vuodelle 2024 kohdistuu 84,3 miljoonaa euroa. Investointeja vastaavien sopimusten määrä vuosina 2024–2027 on 353,7 miljoonaa euroa, josta vuodelle 2024 kohdistuu 72,40 miljoonaa euroa.

Pelastuslaitoksen osainvestointisuunnitelmassa vv. 2024-2027 omaan taseeseen tehtävien investointien kokonaismäärä on 29,3 miljoonaa euroa, josta vuodelle 2024 kohdistuu 6,0 miljoonaa euroa. Investointeja vastaavien sopimusten määrä vv. 2024-2027 on 40,7 miljoonaa euroa, josta vuodelle 2024 kohdistuu 18,7 miljoonaa euroa. Sisäministeriö pyynnöstä on pelastustoimen osainvestointisuunnitelmasta siirretty ensihoitopalvelun investoinnit sosiaali- ja terveyspalvelujen osainvestointisuunnitelmaan ja vuoden 2024 osalta sanallista arviota/kuvausta pelastustoimen osasuunnitelman sisältämien toimien vaikutuksista hyvinvointialueen pelastustoimen palveluiden yhdenvertaiseen saatavuuteen, laatuun ja kustannusvaikuttavuuteen.

Tietohallinto (ICT) tukeutuu hankinnoissaan inhouse-yhtiöihin (Istekki Oy ja Monetra Oy), ja nämä suorittavat hankinnat joko kuluperusteisesti tai investointeina omaan taseeseensa. Yhtiöt veloittavat aiheutuvat kustannukset asiakkailtaan palvelumaksuina. Toimintamalli mahdollistaa kustannusten tasaisen jaksottamisen. Tietohallinnon (ICT) suunnitellut investoinnit vuosille 2024-2027 on yhteensä 78,9 miljoonaa euroa, josta vuodelle 2024 kohdistuu 24,2 miljoonaa euroa. 

Investointien rahoitus

Valtioneuvoston päättää Pirkanmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuudesta vuodelle 2024 keväällä 2023. Hyvinvointialue voi ottaa pitkäaikaista lainaa investointien rahoitukseen lainanottovaltuuden puitteissa. Rahoituksen riittävyys on osoitettava koko hankkeelle. Lainalla ei voi kuitenkaan lyhentää vanhoja lainoja.

Investointisuunnitelmassa omaan taseeseen tehdään palvelujen kannalta keskeiset rakennusinvestoinnit ja ne rahoitetaan pitkäaikaisella lainalla. Laite- ja kalustehankinnat ja muut investoinnit rahoitetaan pääsääntöisesti vuosikatteella. Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen hanke jatkuu arviolta vuodelle 2032 asti. Investointisuunnitelmassa arvioitu Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen investoinnin kustannus vuosille 2028-2032 on 490 miljoonaa euroa. Tays uudistamisohjelman loppuvaiheen kokonaisuuden arviointia varten on menossa sairaansijaselvitys ja päivystysselvitys joiden arvioidaan valmistuvan kesällä 2023 osana strategian toimeenpano-ohjelmaa. Lainanottovaltuus ei tule riittämään esityksen mukaisen investointisuunnitelman toteuttamiseen ja aluevaltuustolta haetaan päätöstä, jonka mukaisesti Pirkanmaan hyvinvointialue aloittaa neuvottelut valtiovaranministeriön kanssa lainanottovaltuuden muuttamiseksi. Konserni- ja toimitilajaosto on 2.5.2023 kokouksessa päättänyt hyväksyä osaltaan Pirkanmaan hyvinvointialueen investointiesityksen vuosille 2024-2027 ja esittää asian aluehallituksen hyväksyttäväksi. 

Esityksen liitteenä on Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma vv. 2024-2027, asian esittelydiat sekä ARA-kohteet ja vuokravaikutteiset rakennukset.

Konserni- ja toimitilajaosto on käsitellyt asiaa 2.5.2023 kokouksessaan § 49, pöytäkirjan ote liitteenä.

Konserni- ja toimitilajaosto päätti

  • hyväksyä osaltaan Pirkanmaan hyvinvointialueen investointiesityksen vuosille 2024-2027 ja
  • esittää asian aluehallituksen hyväksyttäväksi.   

Ehdotus

Esittelijä

Marina Erhola, Hyvinvointialuejohtaja, Marina.Erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle

  • että aluevaltuusto hyväksyy liitteenä olevan Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2024-2027,
     
  •  että aluevaltuusto lähettää investointisuunnitelmaa koskevan esityksen sosiaali- ja terveysministeriön ja sisäministeriön käsiteltäväksi,
     
  • että Pirkanmaan hyvinvointialue aloittaa neuvottelut valtiovarainministeriön kanssa lainanottovaltuuden muuttamiseksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

Hanna Laine ilmoitti olevansa esteellinen asiassa (HL 28 § 1 mom 5 kohta) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyys todettiin. 

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana § 133-134 aikana strategiajohtaja Arto Rantaa, joka poistui kokouksesta pykälien käsittelyn jälkeen.

Merkittiin, että varajäsen Leena Mankkinen saapui kokoukseen § 133 käsittelyn ajaksi. 

Perustelut

Asian esittelyteksti on aluehallituksen käsittelyssä 22.5.2023 § 133.

Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelma vuosille 2024-2027 ja esittelydiat sekä ARA-kohteet ja vuokravaikutteiset rakennukset Sote ja Pela 2024-2027 ovat liitteenä. 
Konserni- ja toimitilajaosto on käsittelyt asiaa kokouksessaan 2.5.2023. Pöytäkirjanote on liitteenä.

Ehdotus

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle

  • että aluevaltuusto hyväksyy liitteenä olevan Pirkanmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2024-2027,  
     
  • että aluevaltuusto lähettää investointisuunnitelmaa koskevan esityksen sosiaali- ja terveysministeriön ja sisäministeriön käsiteltäväksi,
     
  • että Pirkanmaan hyvinvointialue aloittaa neuvottelut valtiovarainministeriön kanssa lainanottovaltuuden muuttamiseksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen (Laki hyvinvointialueesta 140 §).

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava
•    päätös, johon haetaan muutosta
•    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
•    muutosvaatimuksen perusteet
•    mihin valitus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

"Tuomioistuimen ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista annetun lain (701/93) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 270 euroa (v. 2023). Linkki tuomioistuinmaksulakiin https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455?search%5Btype%5D=pika& search%5Bpika%5D=tuomioistuinmaksulaki#P5

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).”