Aluehallitus, kokous 15.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 18 Vastaanottotoiminnan konsultaatio- ja tutkimuspalvelusetelin sääntökirja 1.2.2024 alkaen

31047/2023

Valmistelija

  • Sari Mäkinen, TOIMIALUEJOHTAJA, sari.makinen@pirha.fi
  • Mauri Jokinen, VASTUUALUEJOHTAJA, mauri.jokinen@pirha.fi
  • Tero Harjuntausta, APULAISYLILÄÄKÄRI, tero.harjuntausta@pirha.fi

Perustelut

Hyvinvointialue päättää ne sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 9 § 1:n momentin mukaisesti.

Aluehallitus hyväksyi vastaanottotoiminnan konsultaatio- ja tutkimuspalvelusetelin sääntökirjan 19.12.2022 (§ 331). Sääntökirjaa on myöhemmin tarkennettu hankintajohtajan päätöksellä (§ 3/2023, 6.2.2023).

Vastaanottotoiminnan konsultaatio- ja tutkimuspalveluseteli on aiemmin ollut pääosin käytössä vain kehyskunnissa. Palvelusetelituottajia koskevat hyväksynnät ja sovitut hinnat ovat olleet voimassa vuoden 2023 loppuun. Hyvinvointialueen toiminnan käynnistyttyä palvelulinjojen välinen toiminta on tiivistynyt ja toimintoja on integroitu sote-uudistuksen periaatteiden mukaisesti. Avopalvelujen ja sairaalapalvelujen tiivistynyt yhteistyö mahdollistaa palveluseteleillä tuotetun palvelun tuottamisen myös omana palveluna.  Avopalveluiden perusterveydenhuollossa on jatkossa mahdollista käyttää diagnostiikkaa tukevien tutkimuksien ja omaa palvelutuotantoa täydentävien erikoissairaanhoidon konsultaatioiden palveluseteleitä. Palvelusetelit täydentävät omaa palvelutuotantoa ja turvaavat yhdenvertaisen palveluiden saatavuuden koko hyvinvointialueella.

Sääntökirjan palvelukohtaiseen osioon on tehty tarkennuksia muun muassa palvelusetelin arvoon, palveluiden sallittuun hinnoitteluun ja laskutukseen, palvelupalautteen toimittamiseen sekä ilmoittautumis- ja hakeutumisprosessiin.

Vastaanottotoiminnan palvelusetelit ovat olleet pääosin Vaana-järjestelmässä. Hyvinvointialueella on käytössä Palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä (PSOP), jota ollaan laajentamassa kaikkiin hyvinvointialueella käytössä oleviin palveluseteleihin. PSOP-järjestelmän soveltuvuus vastaanottotoiminnan palvelusetelien osalta tulee kuitenkin vielä arvioida. Lähtökohtaisesti yhden järjestelmän käyttö nähdään hallinnoinnin ja tiedolla johtamisen näkökulmasta tarkoituksenmukaisena ratkaisuna.

Palvelusetelituottajien ilmoittautumismenettely käynnistetään sääntökirjan hyväksymisen jälkeen. Hyvinvointialue hyväksyy ja pitää luetteloa hyväksymistään palvelusetelituottajista. Palvelusetelituottajien tulee ilmoittaa kiinteät hinnat palvelusetelin sääntökirjan hintaliitteessä listatuille palvelusisällölle. Hinnat ovat sitovia ja ne ovat voimassa kaksi (2) vuotta, jona aikana palvelusetelipalveluun ei hyväksytä uusia tuottajia. Mikäli hyväksymiselle asetetut ehdot eivät täyty, hyväksyminen peruutetaan ja tuottaja poistetaan luettelosta. Myös tuottaja voi itse pyytää hyväksynnän peruuttamista.

Palvelusetelin arvo määritellään niin, että jokaisessa palvelusisällössä edullisimman hinnan ilmoittaneen tuottajan asiakkaalta perimä omavastuuosuus on sama, jonka asiakas maksaisi vastaavasta Pirkanmaan hyvinvointialueen omana tuotantona antamasta palvelusta (46,00 € yli 18-vuotiailta vuonna 2024). Jos alimman hinnan ilmoittanut tuottaja lopettaa, lasketaan palvelusetelin arvo uudelleen. Päätöksen muuttuneesta arvosta voi tehdä avopalvelulinjan palvelulinjajohtaja. Palvelulinjajohtaja voi tehdä myös päätöksen palvelutuotteiden muutoksista lisäämällä tai poistamalla tuotteita perustellusti. Mikäli palveluseteli arvioidaan jatkossa tarpeenmukaisena palvelun tuottamistapana, palvelusetelin arvo tarkistetaan ja otetaan uusia tuottajia. 

Sääntökirjaan on päivitetty myös yleinen osio. Muutoksia on tehty lisäämällä uusia määritelmiä, tarkennettu kuvauksia, terminologiaa ja sanavalintoja. Keskeisimmät muutokset koskevat tietosuojaliitettä ja asiakastietolakia. Lisäksi tarkennuksia on tehty muun muassa tietojärjestelmiin ja laskutukseen liittyviin teksteihin. Jatkossa palveluntuottajan tulee kuulua Vastuu Groupin Luotettava kumppani -palveluun, jolloin tilaajavastuulain edellyttämät tarkistukset automatisoituvat sekä rekisteröityä palvelutietovarantoon (PTV). 

Liitteenä vastaanottotoiminnan konsultaatio- ja tutkimuspalvelusetelin sääntökirja sekä ohje skopioiden tuotesisällöstä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • hyväksyä liitteen mukaisen vastaanottotoiminnan konsultaatio- ja tutkimuspalvelusetelin sääntökirjan noudatettavaksi hyvinvointialueella 1.2.2024 alkaen,
     
  • että sääntökirja korvaa aluehallituksen 19.12.2022 hyväksymän vastaanottotoiminnan konsultaatio ja tutkimuspalvelusetelin sääntökirjan ja siihen myöhemmin hankintajohtajan päätöksellä tehdyt muutokset,
     
  • että palvelusetelin arvo lasketaan perusteluissa määritellyllä tavalla, ja
     
  • että palvelulinjajohtaja voi tehdä perustellusti muutoksia palvelusetelin arvoon ja tuotevalikoimaan ja hankintajohtaja voi tehdä vähäisiä muutoksia tai teknisiä muutoksia sääntökirjaan.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kuultiin asiantuntijana sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmasta.

Tiedoksi

Anniina Tirronen, Leila Haakana, Päivi Juurinen, Eeva Torppa-Saarinen, Sari Mäkinen, Mauri Jokinen, Tero Harjuntausta

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen (Laki hyvinvointialueesta 142 §).

 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Pirkanmaan hyvinvointialue,​ kirjaamo
Postiosoite: PL 272,​ 33101 Tampere
Käyntiosoite: G-rakennus, Nivelkatu 5,​ 1. krs,​ kirjaamo
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pirha.fi

Huom. Sähköpostitse ei suositella lähetettävän henkilötietoja tai salassapidettäviä tietoja sisältäviä viestejä.

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin kello 9.00–14.30.

Oikaisuvaatimuksen voi tehdä myös hyvinvointialueen sähköisessä asioinnissa:
www.pirha.fi/sahkoinen-asiointi (Asioi hallinnon kanssa).

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös,​ johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.
     

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi,​ kotikunta,​ postiosoite ja puhelinnumero. Päätöksen sähköistä tiedoksiantoa varten tekijä voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen edellä mainitun kirjaamon aukioloajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusaika   

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.