Aluehallitus, kokous 15.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 20 Oikaisuvaatimus hoitotason ensihoitajan virkavalinnasta

25637/2023

Valmistelija

  • Pirkko Lindström, HALLINTOPÄÄLLIKKÖ, pirkko.lindstrom@pirha.fi
  • Katja Vihusaari, HR-PALVELUPÄÄLLIKKÖ, katja.vihusaari@pirha.fi

Perustelut

Ensihoitopalveluiden päällikkö Anssi Aunola on päättänyt valita 30.10.2023 §:t 35–81 47 hoitotason ensihoitajaa Pirkanmaan hyvinvointialueen ensihoitajan virkaan 1.1.2024 lukien.

Valintapäätöksistä on tehty liitteenä oleva oikaisuvaatimus, joka on saapunut Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon 17.11.2023. Oikaisuvaatimuksessa on vaadittu päätöstä oikaistavaksi siten, että tehdyt virkavalinnat kumotaan ja hakijat arvioidaan uudestaan työpaikkailmoituksessa mainittujen ominaisuuksien pohjalta.  

Oikaisuvaatimusta ei ole kohdistettu mihinkään yksittäiseen valintapäätökseen (§:t 35–81) vaan asialle 25637/2023.

 

Oikaisuvaatimuksen edellytykset

Laki hyvinvointialueesta 142 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen.

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista (laki hyvinvointialueesta 143 §). Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asiakirja katsotaan annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä (laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa 19 §).

Päätös on annettu oikaisuvaatimuksentekijälle tiedoksi sähköpostilla 31.10.2023. Oikaisuvaatimus on saapunut Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon 17.11.2023. Oikaisuvaatimus on siten tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

 

Oikaisuvaatimuksen perustelut pääpiirteittäin

Oikaisuvaatimuksen tekijä esittää päätöstä oikaistavaksi siten, että nykyisten virkavalintojen osalta päätökset kumotaan ja hakijat arvioidaan uudestaan työpaikkailmoituksessa mainittujen ominaisuuksien pohjalta. Oikaisuvaatimuksessa esitetään väite, että hakijoiden ansiovertailua ei ole tehty huolellisesti eikä tasapuolisesti oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan.

Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että useilla virkaan valituilla olisi ollut huomattavasti vähemmän työkokemusta hoitotason ensihoitajana kuin oikaisuvaatimuksen tekijällä ja että hänellä on myös Pirkanmaan aluetuntemusta.

Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ollut haastatteluihin kutsuttujen joukossa ja sen vuoksi hänellä ei näkemyksensä mukaan ollut mahdollisuutta tulla osoittamaan taitojaan ja osaamistaan. Virkavalinnoissa ei hänen mielestään täysin käytetty työnhakuilmoituksessa mainittuja kriteerejä. Edelleen oikaisuvaatimuksessa todetaan, että työnhakuilmoituksessa katsottiin eduksi Pirkanmaan alueen paikallistuntemus ja kokemus Pirkanmaan alueen ensihoitopalveluista ja että virkoihin on kuitenkin valittu useita henkilöitä Pirkanmaan ulkopuolelta. Oikaisuvaatimuksessa todetaan, että ansiovertailun mukaan kaikilla virkaan valituilla on jonkinlaista Pelastuslaitoksen työkokemusta.

Lisäksi oikaisuvaatimuksessa todetaan, että ansiovertailusta ei ilmene selkeästi haastatteluun valittujen hakijoiden erityiskoulutuksia tai -osaamisia ja että näistä haastatelluista, pelkästään lyhyillä työkokemusvuosilla, moni hakija on valittu viranhaltijaksi.

 

Vastine:

Valintaperusteet:

Viranhaltijalain 6.1 §:n mukaisesti virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla tulee olla erikseen säädetty tai päätetty erityinen kelpoisuus. Perustuslain 125.2 §:n mukaan julkisten virkojen yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Julkaistun hakuilmoituksen mukaan hoitotason ensihoitajan viran kelpoisuusehtona on ensihoitaja AMK tai laillistettu sairaanhoitaja ja ensihoidon asetuksessa 585/2017 8 § edellytetty ensihoitopalvelun yksikön henkilöstön pätevyys, huomioiden asetuksen 11§ voimaantulo ja siirtymäsäännökset. Hakijalta edellytettiin myös kokemusta ensihoidon hoitotasolla toimimisesta sekä vähintään C1-luokan voimassa olevaa ajokorttia. Lääkehoidon LOVE-koulutus (LOP, KIPU 1, IV, LAS, PKV) tulee olla suoritettuna kuukauden sisällä työsuhteen alkamisesta.

Virkaan valittavan tulee olla rekisteröitynä Valviran sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskusrekisteriin.

Lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että hakijan eduksi katsotaan hyvä fyysinen kunto, kiinnostus toiminnan kehittämiseen, kyky itsenäiseen työskentelyyn sekä hyvät yhteistyötaidot. Lisäksi hakijan eduksi luettiin aktiivinen, motivoitunut sekä yhteistyö- ja sitoutumiskykyinen asenne ja halu kehittää omaa ammattitaitoa.

Myös Pirkanmaan alueen toimintaympäristön tuntemus ja kokemus Pirkanmaan alueen ensihoitopalvelusta luettiin hakuilmoituksen mukaan hakijoiden hyväksi.

 

Valintamenettely

Hoitotason ensihoitajien virat on julistettu haettavaksi Pirkanmaan hyvinvointialueen internet-​sivuilla (www.pirha.fi) sekä kuntarekry.fi -sivustolla 1.9.2023.

Haussa on ollut 47 hoitotason ensihoitajan vakituista virkaa. Hakuaika virkoihin on ollut 1.-20.9.2023.

Virkoja haki määräajassa 244 henkilöä. 16 hakijaa peruutti hakemuksensa. Hakijoista 228 täytti kelpoisuusvaatimukset.

Haastatteluun valittiin hakemusten perusteella 86 ansioituneinta hakijaa, joilla on muodollinen kelpoisuus avoinna olevan tehtävän hoitamiseen. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna, hakijoiden ja täytettävien virkojen suuren määrän vuoksi. Haastatteluun sisältyi myös toimintarata, jonka haastateltavat suorittivat yksitellen.

Haastattelijoina ryhmähaastattelussa toimivat ensihoitopäällikkö Elina Holstikko, projektipäällikkö Markku Heikkilä, lääkintämestari Sanna Kauppinen, lääkintämestari Harri Kailajärvi, kenttäjohtaja Lauri Stenhäll, vs. ensihoitomestari Beerit Salminen sekä ensihoitajat Lili Koskenheimo ja Elias Tienvieri. Lisäksi haastatteluissa oli mukana hyvinvointialueen rekrytointipalveluista kaksi hr-​asiantuntijaa. Haastattelutilaisuuteen liittyvästä toimintakykyradasta vastasivat koordinaattori Johanna Lähteinen,​ Päivi Kolari ja koordinaattori Arto Kotamäki.

Haastattelussa ja toimintakykyosuudessa pyrittiin arvioimaan hakijan fyysistä kuntoa, kiinnostus toiminnan kehittämiseen, kyky itsenäiseen työskentelyyn sekä henkilön yhteistyötaitoja. Näiden lisäksi arvioitiin aktiivisuutta, motivoituneisuutta, yhteistyö- ja sitoutumiskykyä sekä aiempaa kokemusta Pirkanmaan alueen ensihoitopalvelusta ja halua kehittää omaa ammattitaitoa.

 

Virkavalinnan perustelut

Perustuslain 125.2 §:n mukaisesti yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lainkohtaa koskevien esitöiden mukaisesti taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetellulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä.

Hyvinvointialueen hoitotason ensihoitajien virkavalinnassa on noudatettu edellä kuvattuja perustuslain yleisiä nimitysperusteita ja arvioitu hakijoiden ansioita suhteessa viranhakuilmoituksessa kuvattuihin kelpoisuusehtoihin sekä hakijoiden eduksi katsottaviin seikkoihin.

Työkokemuksen määrä on siten vain yksi osa valintaperusteita.

Hallintolain 45.1 §:n mukaisesti päätös on perusteltava. Päätöksen perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset.

Ensihoitopalvelujen päällikön viranhaltijapäätöksen mukaan virkoihin valituilla henkilöillä on koulutuksen, kokemuksen sekä haastatteluissa osoitetun sopivuuden perusteella parhaat edellytykset virkaan kuuluvien tehtävien menestykselliseen hoitamiseen. Virkavalinta on perustunut kokonaisarviointiin,​ jossa on huomioitu haastattelu (sis. toimintakykytesti),​ työkokemus sekä henkilön suorittamat koulutukset ja tutkinnot. Valitut henkilöt ovat taidoiltaan ja kyvyiltään ansioituneimpia ja soveltuvimpia täytettäviin virkoihin.

Päätös on perusteltu hallintolain 45.1 §:n edellyttämällä tavalla.

 

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt muut väitteet

Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että valinnassa olisi ollut harkintavallan väärinkäyttöä eikä hakijoita olisi kohdeltu tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti.

Hakuprosessiin on osallistunut laajasti ja monipuolisesti ensihoitopalvelun asiantuntemusta omaava ryhmä. Ryhmä on ollut hakijoiden ansioista yksimielinen.

Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä esittää, että pisteytystaulukko on julkinen asiakirja.

Rekrytointiin liittyvää pisteytystä on tehty vain haastatteluun kutsuttavien alustavaa arviointia varten muistiinpanoluonteisesti kirjallisten hakemusten pohjalta. Kokonaisarvio hakijoista sisältyy ansiovertailuun.

Oikaisuvaatimuksen tekijälle on luovutettu ansiovertailu hänen pyynnöstään 6.11.2023.

 

Johtopäätös

Edellä mainituilla perusteilla voidaan todeta, että ensihoitopalvelujen päällikön tekemissä hoitotason ensihoitajien virkojen täyttämistä koskevissa päätöksissä on noudatettu edellä kuvattuja perustuslain yleisiä nimitysperusteita julkisiin virkoihin ja arvioitu hakijoiden ansioita suhteessa viranhakuilmoituksessa kuvattuihin kelpoisuusehtoihin sekä hakijoiden eduksi katsottaviin seikkoihin.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.

 

Liitteenä on oikaisuvaatimus. Oheismateriaalina on hakijayhteenveto ja ansiovertailu.

Koska oikaisuvaatimus ei kohdistu yhteen tiettyyn henkilöön, ovat tehdyt viranhaltijapäätökset nähtävillä kokouksessa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • hylätä oikaisuvaatimuksen edellä esitetyillä perusteilla. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmanen poistui kokouksesta pykälän käsittelyn aikana.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta aluevalituksin vain se,​ joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut,​ saa päätökseen kuitenkin hakea muutosta aluevalituksin myös asianosainen sekä hyvinvointialueen jäsen. (Laki hyvinvointialueesta 142 §.)

 

Valitusviranomainen   

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna

Valituksen voi lähettää sähköpostitse hameenlinna.hao@oikeus.fi tai tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona virastot ovat suljettuna, valitusasiakirjat saa toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Valitusasiakirjat

Valituskirjelmässä on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • muutosvaatimuksen perusteet
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
     

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Lisäksi on ilmoitettava yhteystiedot (postiosoite, sähköpostiosoite), joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa ja puhelinnumero mahdollisia tiedusteluita varten.

Valituskirjelmään on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai jäljennöksenä sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valituskirjelmään on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. Asiamiehen on liitettävä valtakirja sen mukaan kuin HLL 21 §:ssä säädetään.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään hallinto-oikeudessa kulloinkin voimassa oleva oikeudenkäyntimaksu 270 euroa (v. 2023). Linkki tuomioistuinmaksulakiin: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Oikeudenkäyntimaksua ei peritä sosiaalihuoltolaissa (mm. vammaispalvelu, toimeentulotuki ja kehitysvammaisten erityishuolto) tarkoitettua palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä myöskään terveydenhuolto-, päihdehuolto- tai mielenterveyslain mukaisissa asioissa eikä asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaan määrättyjä asiakasmaksuja (Tuomioistuinmaksulaki 5 §).