Perustelut
Hyvinvointialue päättää ne sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 9 § 1:n momentin mukaisesti.
Aluehallitus hyväksyi vastaanottotoiminnan konsultaatio- ja tutkimuspalvelusetelin sääntökirjan 19.12.2022 (§ 331). Sääntökirjaa on myöhemmin tarkennettu hankintajohtajan päätöksellä (§ 3/2023, 6.2.2023).
Vastaanottotoiminnan konsultaatio- ja tutkimuspalveluseteli on aiemmin ollut pääosin käytössä vain kehyskunnissa. Palvelusetelituottajia koskevat hyväksynnät ja sovitut hinnat ovat olleet voimassa vuoden 2023 loppuun. Hyvinvointialueen toiminnan käynnistyttyä palvelulinjojen välinen toiminta on tiivistynyt ja toimintoja on integroitu sote-uudistuksen periaatteiden mukaisesti. Avopalvelujen ja sairaalapalvelujen tiivistynyt yhteistyö mahdollistaa palveluseteleillä tuotetun palvelun tuottamisen myös omana palveluna. Avopalveluiden perusterveydenhuollossa on jatkossa mahdollista käyttää diagnostiikkaa tukevien tutkimuksien ja omaa palvelutuotantoa täydentävien erikoissairaanhoidon konsultaatioiden palveluseteleitä. Palvelusetelit täydentävät omaa palvelutuotantoa ja turvaavat yhdenvertaisen palveluiden saatavuuden koko hyvinvointialueella.
Sääntökirjan palvelukohtaiseen osioon on tehty tarkennuksia muun muassa palvelusetelin arvoon, palveluiden sallittuun hinnoitteluun ja laskutukseen, palvelupalautteen toimittamiseen sekä ilmoittautumis- ja hakeutumisprosessiin.
Vastaanottotoiminnan palvelusetelit ovat olleet pääosin Vaana-järjestelmässä. Hyvinvointialueella on käytössä Palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä (PSOP), jota ollaan laajentamassa kaikkiin hyvinvointialueella käytössä oleviin palveluseteleihin. PSOP-järjestelmän soveltuvuus vastaanottotoiminnan palvelusetelien osalta tulee kuitenkin vielä arvioida. Lähtökohtaisesti yhden järjestelmän käyttö nähdään hallinnoinnin ja tiedolla johtamisen näkökulmasta tarkoituksenmukaisena ratkaisuna.
Palvelusetelituottajien ilmoittautumismenettely käynnistetään sääntökirjan hyväksymisen jälkeen. Hyvinvointialue hyväksyy ja pitää luetteloa hyväksymistään palvelusetelituottajista. Palvelusetelituottajien tulee ilmoittaa kiinteät hinnat palvelusetelin sääntökirjan hintaliitteessä listatuille palvelusisällölle. Hinnat ovat sitovia ja ne ovat voimassa kaksi (2) vuotta, jona aikana palvelusetelipalveluun ei hyväksytä uusia tuottajia. Mikäli hyväksymiselle asetetut ehdot eivät täyty, hyväksyminen peruutetaan ja tuottaja poistetaan luettelosta. Myös tuottaja voi itse pyytää hyväksynnän peruuttamista.
Palvelusetelin arvo määritellään niin, että jokaisessa palvelusisällössä edullisimman hinnan ilmoittaneen tuottajan asiakkaalta perimä omavastuuosuus on sama, jonka asiakas maksaisi vastaavasta Pirkanmaan hyvinvointialueen omana tuotantona antamasta palvelusta (46,00 € yli 18-vuotiailta vuonna 2024). Jos alimman hinnan ilmoittanut tuottaja lopettaa, lasketaan palvelusetelin arvo uudelleen. Päätöksen muuttuneesta arvosta voi tehdä avopalvelulinjan palvelulinjajohtaja. Palvelulinjajohtaja voi tehdä myös päätöksen palvelutuotteiden muutoksista lisäämällä tai poistamalla tuotteita perustellusti. Mikäli palveluseteli arvioidaan jatkossa tarpeenmukaisena palvelun tuottamistapana, palvelusetelin arvo tarkistetaan ja otetaan uusia tuottajia.
Sääntökirjaan on päivitetty myös yleinen osio. Muutoksia on tehty lisäämällä uusia määritelmiä, tarkennettu kuvauksia, terminologiaa ja sanavalintoja. Keskeisimmät muutokset koskevat tietosuojaliitettä ja asiakastietolakia. Lisäksi tarkennuksia on tehty muun muassa tietojärjestelmiin ja laskutukseen liittyviin teksteihin. Jatkossa palveluntuottajan tulee kuulua Vastuu Groupin Luotettava kumppani -palveluun, jolloin tilaajavastuulain edellyttämät tarkistukset automatisoituvat sekä rekisteröityä palvelutietovarantoon (PTV).
Liitteenä vastaanottotoiminnan konsultaatio- ja tutkimuspalvelusetelin sääntökirja sekä ohje skopioiden tuotesisällöstä.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.