Aluehallitus, kokous 21.3.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 20 Pirkanmaan hyvinvointialueelle siirtyvien sopimusten ja omaisuuden selvittäminen

64/2022

Valmistelija

  • Juuso Kuusisto, Lakimies, juuso.kuusisto@pirha.fi
  • Heli Hirvelä, heli.hirvela@pirha.fi

Perustelut

Pirkanmaan hyvinvointialue on järjestänyt kunnille tilaisuuden 14.10.2021 jossa käytiin läpi liikkeen luovutuksen valmistelun ja käynnissä olevien tietopyyntöjen tilannetta. Kunnille lähetettiin hyvinvointialueelta marraskuun lopussa Ohje kunnille lakisääteisen selvityksen tekemiseen koskien sosiaali- ja terveystoimen sekä pelastustoimen tehtävien ja tietojen siirtoa Pirkanmaan hyvinvointialueelle. Ohjeessa määriteltiin lakisääteisessä selvityksessä tarvittavat tiedot. Kuntakohtaisesti tietojen koontisivua tulisi käyttää, mutta muutoin kunta sai käyttää myös omia liitteitään.

Pyydettävinä tietoina oli siirtyvien sopimusten erittely ja niiden ilmoittaminen. Sopimusten osalta pyydettiin ilmoittamaan myös, mikäli sopimus on kunnan näkemyksen mukaan jakautuva sopimus tai muutoin edellyttää neuvotteluja. Näitä sopimustason lisätietoja oli melko huonosti eritelty.

Kunnilta hyvinvointialueille siirtyvien sopimusten ja velvoitteiden selvittäminen on yksi hyvinvointialueita koskevan voimaanpanolain 10 §:n mukaisista väliaikaiselle valmistelutoimielimelle asetetuista lakisääteisistä tehtävistä. Tämän tehtävän täyttämiseksi Pirkanmaan sote-valmistelussa koottiin projektiryhmä, johon kuului kaksi henkilöä valmisteluorganisaatiosta ja yhteyshenkilöt jokaisesta Pirkanmaan kunnasta. Tässä sopimusanalyysissä on osana tätä tehtävää koottu keskeisimpiä huomioita siirtyvästä sopimuskannasta erityisesti huomioiden Pirkanmaan hyvinvointialueen näkökulma. Huomiota on kiinnitetty erityisesti sopimusehtoihin, joilla on tai voi olla vaikutusta toiminnan siirron kannalta. Toissijaisesti on kartoitettu sopimuksiin ja niiden taustalla oleviin käytäntöihin liittyviä yleisiä sopimuksellisia riskejä. Yleisesti voidaan todeta, että suurimmalla osalla kunnista on odotettavissa ainakin yksittäisiä täydennettäviä sopimuksia.  Selvitys kunnilta Pirkanmaan hyvinvointialueelle siirtyvistä sopimuksista on liitteenä 1.

Pirkanmaan sairaanhoitopiiristä siirtyvien sopimusten osalta on tehty selvitys, mikä on liitteenä 2. Analyysin tarkoituksena oli kartoittaa PSHP:n sopimuksiin liittyviä käytäntöjä, sopimusten sisältöjä ja näihin mahdollisesti liittyviä oikeudellisia tai taloudellisia riskejä erityisesti sopimukset vastaanottavan Pirkanmaan hyvinvointialueen näkökulmasta. Huomiota kiinnitettiin erityisesti sopimuksiin liittyviin seikkoihin, jotka edellyttävät erityisiä toimia sopimusten siirron toteutuksen osalta kuten sopimuksen siirtoa rajoittavat ehtoihin tai muuttuneen lainsäädännön kanssa ristiriitaisiin ehtoihin. Toissijaisesti kartoitettiin yleisesti huomioitavia sopimuksiin liittyviä riskejä ja koottiin hyviksi todettuja käytäntöjä pohjaksi Pirkanmaan hyvinvointialueen sopimuskäytännöille.

Sopimustietojen lisäksi pyydettävinä tietoina olivat siirtyväksi ilmoitettavien pysyvien vastaavien tiedot, omaksi hankittujen tai leasingilla hankittujen ajoneuvojen tiedot, kaikki siirtyvät leasingvastuut, varastot, lahjoitukset, sotepalveluja tuottavien yhtiöiden siirtyvät osakkeet, takausvastuut, vakuudet, aineettomat omaisuudet ja arviot korvausvaateista. Siirtyvän henkilöstön osalta pyydettiin arvio siirtyvän henkilöstön kokonaismäärästä 31.12.2022, sivukuluista ja lomapalkkavelasta.

Siirtyvien toimitilojen osalta pyydettiin ilmoittamaan kunnan järjestämän sosiaali- ja terveystoimen ja pelastustoimen toiminnan toimitilat ja maa-alueet sekä keskeneräisten sosiaali- ja terveystoimen ja pelastustoimen toimitilainvestointien kokonaisarvio per 31.12.2021. Toimitilojen kustannusvaikutusten arviointi on vielä kesken, kun tähän liittyvä vuokra-asetus ei ole vielä valmistunut. Vuokrakustannustiedot kerätään kunnista kesäkuun 2022 loppuun mennessä.

Kunnilta siirtyviä eriä on käyty jo yhteistyössä jonkin verran läpi. Kuntien selvitysten saamisen jälkeen on pyydetty korjaamaan joitakin teknisempiä materiaalissa olevia virheitä ja pyydetty täsmennyksiä. Erien osalta joissakin kohdin tiedot ovat jo melko hyvin saatavilla, joissakin kohdin työ on vasta alkamassa. Palvelutuotantoon liittyvien inhouse-yhtiöiden tuottamien tukipalvelujen osalta väliaikainen toimielin on kokouksessaan 29.10.2021 § 74 hyväksynyt toimintatavat ja nimennyt neuvottelijat ja tukipalvelujen osalta neuvotteluja onkin jo pidetty. Myös toimitilojen ja muun omaisuuden osalta on yksityiskohtia jo osittain selvitetty kuntien kanssa. Pääsääntöisesti moni asia selviää, kunhan yksityiskohtiin päästään kuntien ja valmisteluhenkilöstön yhteisissä palavereissa. Joitakin merkittävimpiä, neuvoteltavia kokonaisuuksia eristä kuitenkin löytyy ja näiden osalta on tarkoituksen mukaista, että hyvinvointialue käy kunnan kanssa neuvottelut kesäkuuhun mennessä yhteisen näkemyksen löytämiseksi. Aluevaltuustolle tuodaan myöhemmin tiedoksi merkittävät muutokset tai vaikutuksiltaan merkittävät neuvottelutulokset. 

Voimaanpanolaki mahdollistaa sen että kunnat voivat täydentää antamiaan selvityksiä kesäkuun 2022 loppuun saakka ja vastaavasti hyvinvointialue voi pyytää lisätietoja ja tarvitsemiaan asiakirjoja kunnilta.

Pirkanmaan sairaanhoitopiirin selvitys sisältää tarkemmin tilinpäätöstietoja lainsäädännön edellyttämällä tavalla, huomioiden voimaanpanolain 20 - 21 §:n sisällöt. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Jukka Alasentie, vt. hyvinvointialuejohtaja, jukka.alasentie@pirha.fi

Aluehallitus esittää aluevaltuustolle että

  • aluevaltuusto merkitsee tiedoksi valmistelutilanteen ja
  • aluevaltuusto merkitsee tiedoksi liitteenä olevat selvitykset kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueelle siirtyvistä sopimuksista.

 

Päätös

Aluehallitus päätti

  • esittää aluevaltuustolle, että aluluevaltuusto merkitsee tiedoksi valmistelutilanteen ja,
     
  • esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto merkitsee tiedoksi liitteenä olevat selvitykset kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä hyvinvointialueelle siirtyvistä sopimuksista.

 

Esteellisyys

  • Kuntien sopimusselvityksen käsittelystä jääväsivät itsensä seuraavat aluehallituksen jäsenet: Katariina Pylsy, Marko Jarva, Pekka Järvinen, Olga Haapa-aho, Anneli Taina, Erja Pelkonen sekä aluevaltuuston puheenjohtajat Lauri Lyly, Anna-Kaisa Ikonen ja Miko Bergbom. Esteelliset (Hallintolaki 28 § 1mom 5 k)  poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyydet todettiin.   Pirkanmaan sairaanhoitopiirin sopimusselvityksen käsittelystä jääväsivät itsensä seuraavat aluehallituksen jäsenet:  Anneli Taina  ja Pekka Järvinen (Hallintolaki 28 § 1 mom 5 k) sekä hallintojohtaja Vuokko Ylinen (Hallintolaki 28 § 1 mom 5 k). Esteelliset poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyydet todettiin.

Kokouskäsittely

Merkittiin, että puheenjohtajan esityksestä pykälän käsittely jaettiin kahteen osaan siten, että ensin käsiteltiin kuntien sopimuksia koskeva selvitys ja sen jälkeen sairaanhoitopiirin sopimuksia koskeva selvitys.

Merkittiin, että Pekka Järvisen tilalle tämän pykälän käsittelyyn saapui varajäsen Atanas Aleksovski.

Merkittiin, että Olga Haapa-ahon tilalle tämän pykälän käsittelyyn saapui varajäsen Perttu Jussila.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).