Aluehallitus, kokous 15.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 4 Pirkanmaan hyvinvointialueen avokuntoutuksen palveluiden verkoston selvitys

27852/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Virpi Heikkinen, VASTUUALUEJOHTAJA, virpi.heikkinen@pirha.fi
Eeva Torppa-Saarinen, PALVELULINJAJOHTAJA, eeva.torppa-saarinen@pirha.fi

Perustelut

Pirkanmaan hyvinvointialueen strategian toimeenpano-ohjelman kärjen ”yhdenvertaiset, ennaltaehkäisevät ja vaikuttavat palvelut” alatavoitteen ”eheä ja monikanavainen palveluiden verkosto” alla on toteutettu hyvinvointialueen avokuntoutuksen palveluiden verkostoa koskeva selvitys lokakuussa 2023.

Selvityksen tavoitteet ja toteuttamistapa

Avokuntoutuksen palveluiden verkoston selvityksen tavoitteena on vastata monikanavaisella palveluiden verkostolla palvelutarpeeseen ja sen muutokseen, turvata yhdenvertaisten palveluiden saatavuus sekä varmistaa henkilöstön riittävyys. Lisäksi tavoitteena on hillitä kustannusten kasvua sekä luoda näkemys tarvittavista tiloista ja investoinneista.

Avokuntoutuksen palveluiden verkoston valmistelussa on ollut pohjana aluevaltuuston 14.8.2023 hyväksymät palveluverkon kehittämisen yleiset sekä palvelukohtaiset periaatteet.

Nykytilan kuvaus ja muutospaineet

Avokuntoutus tuottaa kuntoutusta, joka edistää tai ylläpitää toiminta- ja/tai työkykyä. Avokuntoutuksen palveluita ovat lasten ja aikuisten fysioterapia, lasten ja aikuisten toimintaterapia, ryhmäkuntoutus, apuvälinepalvelut, kotikuntoutus, asumispalveluiden kuntoutus ja neuropsykologinen kuntoutus. Lisäksi avokuntoutuksen osana toimii keskitetty työkyvyn tuen palvelu.

Pirkanmaan hyvinvointialue tuottaa tällä hetkellä avokuntoutuksen palveluita 44 toimipisteessä, joista viidessä on ulkoisilta tuottajilta hankittua palvelua. Oman toiminnan toimipisteistä 29 on sote-asemilla. Toimipisteistä 10 sijaitsee joko ikäihmisten tai lasten palveluiden tai koulujen yhteydessä. Edellä mainitut toimipisteet ovat omana yksikkönään tai hyvinvointialueen muiden palveluiden tiloissa. Oman toiminnan toimipisteet eroavat kooltaan huomattavasti toisistaan. Toimipisteistä yhdeksässä työskentelee vain yksi terapeutti koko- tai osa-aikaisesti. Avokuntoutuksen henkilöstömäärä on yhteensä 285.

Avokuntoutus hankkii kuntoutuspalveluja vuonna 2023 yli 4 miljoonalla eurolla. Hankintapäätökset on tehty keskitetysti toukokuusta 2023 alkaen. Tasapainoa ulkoisilta tuottajilta hankittujen palveluiden ja oman tuotannon välillä haetaan aktiivisesti.

Pirkanmaan hyvinvointialueen toiminnan käynnistyessä eri kuntien kuntoutuksen toimintamallit ja resurssit olivat hyvin erilaiset, ja näiden yhdenmukaistaminen on käynnissä. Fysioterapeuttien suoravastaanottojen saatavuus on pääsääntöisesti hyvällä tasolla. Erityisesti lasten terapeutteja on valtakunnallisesti vähän, eikä palvelun saatavuutta pystytä kaikilta osin turvaamaan. Digitaalisten kanavien hyödyntäminen on tähän asti ollut vähäistä.

Avokuntoutus toteutuu usein kuntoutujan toimintaympäristössä, joten liikkuvia palveluja on jo nyt suhteellisen paljon. Kotikuntoutuksen 60 työntekijää liikkuvat kodeissa, asumispalveluiden 30 työntekijää muun muassa lähitoreilla ja lasten 32 terapeuttia päiväkodeissa, kouluissa ja lasten omissa kodeissa. Pienten sote-asemien palvelua on tuotettu liikkuvana palveluna suuremmilta sote-asemilta.

Pirkanmaalla sote-palveluiden ja työllisyyden hoidon toimijat ovat jo vuosia kehittäneet työkyvyn tuen palveluita yhdessä. Avokuntoutuksen työkyky-yksikköä kehitetään koko aluetta palvelevaksi koordinoivaksi toimijaksi.

Pirkanmaan väestömäärän ennustetaan kasvavan 2–4 % vuoteen 2035 mennessä. Tulevien 10 vuoden aikana suurten ikäluokkien kotona asumista tukevien palveluiden ja kuntoutuksen tarve kasvaa, ja tämän yhdessä väestönkasvun kanssa ennustetaan lisäävän avokuntoutuksen tarvetta 4 % nykyisestä tasosta. Vaikka lasten ja nuorten osuus väestöstä pienenee, on nähtävissä viitteitä myös tämän ryhmän kasvavasta tuen ja kuntoutuksen tarpeesta. Avokuntoutuksessa on tulevina vuosina tuotettava niin ikäihmisten kuin lastenkin toimintakykyä ylläpitävää kuntoutuspalvelua.

Palveluiden verkoston tavoitetila ja johtopäätökset

Pirkanmaalla palveluja tulee monimuotoistaa ja yhteensovittaa. Lähtökohtana valmistelussa on monikanavainen palveluiden verkosto, jossa palvelut jakautuvat fyysisiin toimipisteisiin, liikkuviin palveluihin sekä digipalveluihin. Avokuntoutuksessa on paljon mahdollisuuksia monikanavaiseen palvelutuotantoon. Kuitenkin yli 80 % kuntoutuksen palveluista liittyy tuki- ja liikuntaelimistön toimintakykyongelmiin, jolloin kuntoutuksen suunnittelussa tarvitaan kuntoutujan fyysinen tutkimus ja lähikäynti. Toinen kuntoutuksen ominaispiirre on palvelun tuloksellisuuden edellytyksenä oleva kuntoutujan oma aktiivisuus ja harjoittelu, jonka seurantaa on mahdollista tehdä digitaalisesti. Moniammatillisuus ja toimintakyvyn itsearviointi soveltuvat myös hyvin digitaalisesti toteutettaviksi.

Ryhmätoiminnoilla on vahva perinne kuntoutuksessa, ja niiden hyödyntäminen nykyistä kohdennetummin, myös etäpalveluna ja digitaalisesti, tarjoaa mahdollisuuksia ratkaista resurssipulaa sekä itse tuotetuissa että ulkoisilta tuottajilta hankituissa palveluissa. Ryhmätoiminnot muodostavat kuntoutuksesta vahvan yhdyspinnan hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin sekä kolmannen sektorin toimintaan, ja näiden tahojen työnjakoa tulee selkiyttää.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden tiiviimpi integraatio on keskeinen tulevaisuuden tavoite. Toimintakykylähtöinen kuntoutus tunnistaa usein muiden toimijoiden, erityisesti päihde- ja mielenterveystyön, palvelutarpeita. Joustava yhteistyö sote-asemilla sekä yhteiset asiakassuunnitelmat varmistavat asianmukaiset ja oikea-aikaiset palvelut.  

Palveluiden verkoston valmistelu lähti kolmesta skenaariosta: ei muutoksia, maltilliset muutokset ja laajemmat muutokset. Näistä valmistelutyöryhmät pitivät tulevaisuuden palveluiden verkoston kehittämisessä parhaana vaihtoehtona laajempien muutosten skenaariota, jossa palveluita keskitetään vahvoihin osaamiskeskittymiin, ja samalla lisätään merkittävästi liikkuvia palveluja sekä mahdollisimman paljon digitaalisia palveluita. Samalla palveluiden verkostoa tiivistetään, jotta voidaan turvata toiminnallisesti ja taloudellisesti kestävä palveluiden kokonaisuus maakuntatasoisena.

Avokuntoutuksen laajempien muutosten skenaariossa vuonna 2035 fyysisissä toimipisteissä tapahtuisi 50 % käynneistä. Liikkuvina palveluina tarjottaisiin 25 % käynneistä ja digitaalisina palveluina 25 % käynneistä. Liikkuvien palveluiden tarjontaa pilotoidaan vuonna 2024.

Avokuntoutuksen tulevaisuuden palveluiden verkoston osalta esitetään, että vuonna 2035 käytössä olisi 21 toimipistettä. Nykyisten toimipisteiden tilojen riittävyyteen haettaisiin ratkaisuja muun muassa etä- ja hybridityöllä, tilavarausjärjestelmillä ja aukioloaikojen laajentamisella. Liikkuvilla palveluilla suunnitellaan täydennettävän palveluita erityisesti haja-asutusseuduilla, joissa julkinen liikenne on vähäistä. Palveluverkon lähiasemat ja muut käytettävät toimitilat suunnitellaan yhdessä vastaanottotoiminnan ja muiden alueella palveluja tarjoavien toimijoiden kanssa vuoden 2024 aikana. Muutoksia esitetään toteutettavaksi pitkällä aikavälillä ja hallitusti ottaen huomioon toimitilojen lisärakentamis- ja perusparannustarpeet.

Skenaarioiden mukaisista muutoksista on tehty vaikutusten arviointi muun muassa asiakkaisiin, asukkaisiin, henkilöstöön, sidosryhmiin, ympäristöön ja maaseutualueisiin. Lisäksi on arvioitu vaikutuksia talouteen.

Avokuntoutuksen palveluiden verkoston selvitys on liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Juhani Sand, KONSERNIPALVELUJOHTAJA, juhani.sand@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • merkitä avokuntoutuksen palveluiden verkoston selvityksen tiedoksi,
     
  • lähettää selvityksen laajalle kuulemiskierrokselle YT-elimelle, vaikuttamistoimielimille, valiokunnille ja aluehallituksen jaostoille, sekä
     
  • edellyttää, että selvitys ja siihen tehdyt täydennysehdotukset tuodaan aluehallituksen hyväksyttäväksi. Lisäksi laaditaan erillinen kooste kuulemiskierroksen kommenteista.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttin.

Esteellisyys

Lassi Kaleva ja Katariina Pylsy ilmoittivat olevansa esteellisiä asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, kunnan/ kaupungin hallituksen jäsenyys) ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Aluehallitus totesi Pekka Järvisen esteelliseksi asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, kunnan/ kaupungin hallituksen jäsenyys) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyydet todettiin. 

Kokouskäsittely

Hallintolain 28.1 § 5 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos hän on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä sellaisessa yhteisössä, joka on asianosainen tai jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa. Hallintolain 28.1 § 7 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos luottamus hänen puolueettomuuteensa vaarantuu muusta erityisestä syystä. Hyvinvointialueella noudatetaan esteellisyysperusteiden arvioinnissa varovaisuusperiaatetta. Käsittelyn kohteena olevien suunnitelmien voidaan katsoa koskeva kuntien erityisiä etuja tai haittoja. Esteellisiä ovat Pirkanmaan kunnan- ja kaupunginhallitusten jäsenet. Esteellisyyden arvioinnissa ei ole merkitystä sillä, onko henkilö ollut päättämässä asiasta toisessa roolissa, vaan ratkaisevaa on kaksoisroolin olemassaolo. Esteellisyyden arvioinnissa on hyödynnetty Kuntaliiton ohjeistuksia sekä Hyvil Oy:n 19.5.2023 laatimaa (6/2023) lausuntoa.

Aluehallitus totesi Pekka Järvisen esteelliseksi §:n 341-344 käsittelyissä edellä mainituin perustein. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Varajäsenet Atanas Aleksovski, Hanna Holma sekä Veikko Vallin saapuivat kokoukseen §:n 341-344 käsittelyiden ajaksi. 

Varajäsenet Perttu Jussila, Jori-Pekka Träskbäck ja Ulla Kampman olivat läsnä kokouksessa.

Kuultiin asiantuntijana sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmasta, palvelulinjajohtaja Eeva Torppa-Saarista ja vastuualuejohtaja Virpi Heikkistä. Torppa-Saarinen ja Heikkinen poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Teknisenä korjauksena tehtiin seuraavat korjaukset liitteisiin:

  • Laaja materiaali dia 58 ja lyhyt materiaali dia 14: toimipisteitä kuvaavien pallojen värit muutetaan seuraavasti; "Kylse (Kaupin kampus: tuleva soteasema)" on tummempi sininen ja "Kuntoutus soteaseman/ lähiaseman yhteydessä" on vaaleampi sininen.
  • Laaja materiaali dia 58-60 ja lyhyt materiaali dia 14-16: ”Tulevaisuudensoteasema” muutetaan kuulumaan ”Kuntoutus soteaseman/ lähiaseman yhteydessä”.
  • Laaja materiaali dia 85 ja lyhyt materiaali dia 26: ”Neurospykologinen kuntoutus” muutetaan kuulumaan ”Neuropsykologinen kuntoutus”.

Valmistelija

  • Eeva Torppa-Saarinen, PALVELULINJAJOHTAJA, eeva.torppa-saarinen@pirha.fi
  • Virpi Heikkinen, VASTUUALUEJOHTAJA, virpi.heikkinen@pirha.fi

Perustelut

Aluehallitus päätti 27.11.2023 § 343 merkitä tiedoksi avokuntoutuksen palveluiden verkoston selvityksen ja lähettää sen laajalle kuulemiskierrokselle YT-elimelle, vaikuttamistoimielimiin, valiokunnille ja aluehallituksen jaostoille. Aluehallitus edellytti, että selvitys ja siihen tehdyt täydennysehdotukset tuodaan aluehallituksen hyväksyttäviksi ja että lisäksi laaditaan erillinen kooste kuulemiskierroksen kommenteista.

Kuulemiskierroksen lisäksi asukkailla on ollut mahdollisuus antaa suoraa palautetta palveluiden verkostosta Pirkanmaan hyvinvointialueen internetsivuilla tai toimipisteissä palautelomakkeella. Palveluiden verkoston suunnitelmasta annettuja ja kirjaamon kautta tulleita kommentteja, palautteita ja lausuntoja viedään valmistelun aikana hyvinvointialueen internetsivulle Palveluverkko - pirha.fi, josta ne ovat saatavilla.

Kommentointikierros on tuottanut jonkin verran asukas- ja muita palautteita, ja toimielimet sekä valiokunnat ovat antaneet lausuntonsa. Pykälän liitteinä ovat kaikki 7.1.2024 mennessä tulleet hyvinvointialueen jaostojen, valiokuntien, vaikuttamistoimielimien, YT-elimen ja henkilöstöjärjestöjen kommentit ja palautteet sekä pöytäkirjojen otteet.

Palvelujen verkoston suunnitelmasta annetuista kommenteista, palautteista ja lausunnoista on jatkovalmistelua varten valmisteltu kooste ja johtopäätökset, jotka ovat kokonaisuudessaan pykälän liitteenä.

Kommentointikierroksen perusteella tehdyt johtopäätökset

Avokuntoutuksen palvelujen verkosto on tarkoituksenmukaista rakentaa eri palvelumuodoista koostuvaksi yhtenäiseksi, saavutettavaksi ja koko alueen tarpeita yhdenvertaisesti palvelevaksi sekä asiakkaiden valinnanvapauden sallivaksi kokonaisuudeksi. Yksilötasolla huolehditaan asiakkaiden kuntoutuksen piiriin pääsystä ja kuntoutuksen yksilöllisiin tarpeisiin vastaamisesta kehittämällä yhdessä muiden toimijoiden kanssa kuntoutustarpeen havaitsemista ja arviointia sekä kuntoutusohjausta.

Ennen avokuntoutuksen fyysistä palveluverkkoa koskevien päätösten toimeenpanoa varmistetaan korvaavien ja täydentävien palveluiden kuten liikkuvien palveluiden ja digipalveluiden toteutus. Avokuntoutus on mukana vuoden 2024 alussa käynnistyvässä liikkuvien palveluiden pilotoinnissa Kurussa, Luopioisissa ja Punkalaitumella sekä digitaalisten palvelumuotojen vakiinnuttamisessa ja keväällä 2024 toimintansa aloittavan digiklinikan valmistelussa.

Palveluiden verkoston rakentamisessa hyödynnetään hyvinvointialueen sisäistä ja muiden toimijoiden (esim. kunnat, järjestöt, KELA) kanssa tehtävää yhteistyötä. Yhteistyön merkitys korostuu erityisesti ennaltaehkäisevässä toiminnassa ja silloin, kun avokuntoutuksen palvelut ovat osa asiakkaan kokonaispalvelua (esimerkiksi ikääntyneiden ja erityisryhmien palvelut). Ulkoisten toimijoiden kanssa tehtävässä yhteistyössä on huomioitava erityisesti asiakkaiden oikea ohjautuminen monikanavaisessa kuntoutusjärjestelmässä (esimerkiksi Kelan palvelut kuntoutusvastuiden mukaisesti). Ennaltaehkäisevässä työssä tunnistetaan ja etsitään kuntien, järjestöjen ja muiden toimijoiden mahdollisuudet yhteistyöhön, jossa avokuntoutuksella on usein koordinoiva ja ohjaava asiantuntijarooli.

Henkilöstö otetaan mukaan palveluiden verkoston muutoksien toteutuksen suunnitteluun.

Palveluiden verkoston muutosten vaikutuksia palvelujen tuottamiseen, saatavuuteen, vaikuttavuuteen ja resurssien riittävyyteen seurataan huomioiden asiakas- ja henkilöstönäkökulma.

Muutoksista ja eri palvelukanavien mahdollisuuksista viestitään selkeästi asukkaille.

Jatkovalmistelu

Jatkovalmistelussa hyödynnetään kommenttien, palautteiden ja lausuntojen yksityiskohtaiset palvelujen sisältöihin liittyvät ehdotukset ja kommentointikierroksen pohjalta tehdyt johtopäätökset. Annetuissa lausunnoissa oli kiinnitetty huomiota päihde- ja mielenterveyskuntoutuksen lyhyeen mainintaan ja siihen, että nepsy-lasten kuntoutus puuttui selvityksestä kokonaan. Jatkovalmistelussa selvitystä ei laajenneta näihin avokuntoutuksen ulkopuolisiin palveluihin. Selvitystyö kattaa avokuntoutuksen palvelut, jotka on kuvattu aluehallituksen 27.11.2023 päätöksen § 343 liiteaineistossa.

Avokuntoutuksen palvelujen verkoston jatkovalmistelun lähtökohtana on monikanavainen palveluiden verkosto, jossa palvelut jakautuvat fyysisiin toimipisteisiin, liikkuviin palveluihin sekä digipalveluihin. Valmistelu edellyttää vahvaa palvelulinjojen välistä tilojen ja toimintojen tarkastelua ja yhteistoimintamenettelyä. Palveluja on tarkoituksenmukaista keskittää vahvoihin osaamiskeskittymiin ja samalla lisätä merkittävästi liikkuvia ja digitaalisia palveluja. Palvelujen verkon tiivistäminen turvaa toiminnallisesti ja taloudellisesti kestävän palveluiden kokonaisuuden.

Perustason sosiaali- ja terveyspalvelujen kokonaisuus muodostuu sote-kampuksista, sote-asemista, lähiasemista sekä liikkuvista ja digipalveluista. Avokuntoutuksen palvelut kuuluvat osaksi kampus- ja sote-asemien palveluja ja ovat mukana myös liikkuvien palveluiden pilotissa (AH § 318/2023, 20.11.2023). Lähiasemia koskevat päätökset tuodaan aluehallituksen päätettäväksi maaliskuussa 2024. Tässä yhteydessä päätetään myös avokuntoutuksen palvelujen mahdollisesta sijoittumisesta lähiasemille. Päätöksentekoa edeltää palvelulinjat ylittävä selvitystyö, joka toteutetaan alkuvuodesta 2024.

Liikkuvien palvelujen pilotoinnin perusteella aluehallitukselle tuodaan päätettäväksi syyskuun 2024 loppuun mennessä täydentävä päätös palvelujen verkostosta sekä liikkuvina tai digitaalisina palveluina tarjottavista palveluista myös avokuntoutuksen palvelujen osalta.  

Ehdotus

Esittelijä

  • Marina Erhola, HYVINVOINTIALUEJOHTAJA, marina.erhola@pirha.fi

Aluehallitus päättää

  • merkitä tiedoksi liitteenä olevaan selvitykseen annetut kommentit ja lausunnot sekä niiden perusteella laadittu kooste ja johtopäätökset huomioonotettavaksi jatkovalmistelussa,

  • oikeuttaa jatkamaan avokuntoutuksen palveluiden verkoston valmistelua liitteenä olevan selvityksen pohjalta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

  • Lassi Kaleva, Katariina Pylsy, Olga Haapa-aho ilmoittivat olevansa esteellisiä asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, kunnan/ kaupungin hallituksen jäsenyys) ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Aluehallitus totesi Pekka Järvisen esteelliseksi asian käsittelyssä (HL 28 § 1 mom 5 kohta, HL 28 § 1 mom 7 kohta, kunnan/ kaupungin hallituksen jäsenyys) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyydet todettiin. 

Kokouskäsittely

Hallintolain 28.1 § 5 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos hän on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä sellaisessa yhteisössä, joka on asianosainen tai jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa. Hallintolain 28.1 § 7 kohdan mukaan henkilö on esteellinen, jos luottamus hänen puolueettomuuteensa vaarantuu muusta erityisestä syystä. Hyvinvointialueella noudatetaan esteellisyysperusteiden arvioinnissa varovaisuusperiaatetta. Käsittelyn kohteena olevien suunnitelmien voidaan katsoa koskeva kuntien erityisiä etuja tai haittoja. Esteellisiä ovat Pirkanmaan kunnan- ja kaupunginhallitusten jäsenet. Esteellisyyden arvioinnissa ei ole merkitystä sillä, onko henkilö ollut päättämässä asiasta toisessa roolissa, vaan ratkaisevaa on kaksoisroolin olemassaolo. Esteellisyyden arvioinnissa on hyödynnetty Kuntaliiton ohjeistuksia sekä Hyvil Oy:n 19.5.2023 laatimaa (6/2023) lausuntoa.

Varajäsenet Hanna Holma, Perttu Jussila sekä Veikko Vallin saapuivat kokoukseen §:n 4 käsittelyn ajaksi. 

Aluehallitus totesi Pekka Järvisen esteelliseksi §:n 4 käsittelyssä edellä mainituin perustein. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Varajäsen Atanas Aleksovski saapui kokoukseen §:n 4 käsittelyn ajaksi.

Kuultiin asiantuntijana sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmasta ja palvelulinjajohtaja Eeva Torppa-Saarista. Torppa-Saarinen poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen.

Liitteet


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (Laki hyvinvointialueesta 141 §).